Aktualności

22.08.2018

Conrad w księgarniach – znamy program

„Każda księgarnia jest streszczeniem świata. To nie trasa lotnicza, ale wędrówka pośród regałów łącząca twój kraj i jego mowę z odległymi krainami, gdzie mówi się innym językiem” – pisał Jorge Carrión, hiszpański pisarz, eseista i podróżnik, gość ubiegłorocznej edycji imprezy. „Streszczenia świata” były od początku istotnymi miejscami celebracji Festiwalu Conrada. W programie jubileuszowej, dziesiątej odsłony przypadną im jeszcze bardziej pierwszoplanowe role!

Po raz pierwszy w historii organizatorzy festiwalu literackiego wesprą niezależnych księgarzy eksponujących w witrynach lub na regałach swoich księgarni książki gości festiwalowych. Dziesięć księgarni, które wystawi i będzie prowadzić sprzedaż minimum 3/4 tytułów z listy 20 pozycji w okresie od 15 do 28 października otrzyma konkretne wsparcie finansowe, a także obecność w broszurze festiwalowej w sekcji księgarnie partnerskie. Rozwiązanie nawiązuje do praktyk wykupywania witryn w księgarniach sieciowych, z których praktycznie wyłączeni są mniejsi gracze na rynku, co zdaniem wielu ekspertów jest jedną z przyczyn pogarszania się sytuacji niezależnych księgarni w Polsce. W przypadku Festiwalu Conrada nie chodzi jednak o witryny komercyjne, ale o prezentację najciekawszych utworów pisarzy i pisarek z całego świata, którzy będą uczestniczyć w tegorocznej edycji festiwalu.

Małe księgarnie to jedne z najbardziej dynamicznie rozwijających się instytucji kultury w Polsce. Tylko w ostatnich latach w Krakowie w ramach jedynego w kraju programu wsparcia życia kulturalnego w księgarniach odbyło się kilkaset kameralnych spotkań, wykładów, dyskusji i warsztatów. Pełni podziwu dla kreatywności i zaangażowania księgarzy jako lokalnych liderów w animacji życia kulturalnego, organizatorzy przygotowali specjalny budżet na wydarzenia towarzyszące festiwalowi w księgarniach. Zgłaszać można do niego wydarzenia realizowane w dowolnej formule, zaplanowane w okresie 22-28 października, korespondujące w sposób swobodny z hasłem przewodnim festiwalu, jakim jest w tym roku „POP”. Dziesięć spośród propozycji zgłoszonych przez księgarzy zostanie wspartych finansowo oraz włączonych w program towarzyszący festiwalu. W ten sposób organizatorzy pragną zaprosić do współtworzenia programu festiwalu i włączyć je w miejski krwiobieg.

Do programu (witryny i/lub propozycje wydarzeń) można zgłaszać się do 30 sierpnia. Zgłoszenia w formie maila wysłanego na adres kzwirski[at]biurofestiwalowe.pl powinny zawierać: nazwę księgarni, zdjęcie powierzchni proponowanej witryny/regału, a w przypadku propozycji wydarzeń: tytuł, skład osobowy spotkania i krótki opis (do 1 tys. znaków) wraz z przewidywanym budżetem. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo wyboru najbardziej atrakcyjnych propozycji.

Szczegóły programu, w tym lista książek do ekspozycji w witrynach/regałach można znaleźć tutaj.