Aktualności

15.11.2019

Znamy nominacje do nagród edytorskich: Pióro Fredry 2019 i Dobre Strony 2019!

Kolejna edycja Wrocławskich Targów Dobrych Książek zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nimi finał konkursu Pióro Fredy i Dobre Strony. W tym roku zostaną przyznane dwie osobne nagrody edytorskie dla wydawców: Nagroda Edytorska Pióro Fredry 2019 (z wyłączeniem książek dla dzieci) oraz Nagroda Edytorska Dobre Strony 2019 (książka dla dzieci). Nominowanych i laureatów wyłania jedno wspólne jury. Ponadto obie nagrody są finansowe, a wygrane środki zwycięzcy są zobowiązani przeznaczyć na wydanie kolejnej książki. Po raz pierwszy także Pióro Fredry i Dobre Strony zostaną wręczone w Mieście Literatury UNESCO, którym Wrocław został ogłoszony pod koniec października. Jury do każdej z nagród nominowało 5 książek. Laureatów poznamy 5 grudnia.

Przyznawana we Wrocławiu prestiżowa nagroda Pióro Fredry towarzyszyła Wrocławskim Targom Dobrych Książek od samego początku istnienia imprezy. Od tego roku honorowy tytuł został wzmocniony nagrodą finansową dla laureata w wysokości 20.000 złotych. Pieniądze muszą zostać wykorzystane przez zwycięskie wydawnictwo na wydanie kolejnej książki. Dzięki temu Nagroda wspiera i promuje dbałość o walory edytorskie jako kluczowy element działalności wydawniczej. Ta zasada świetnie sprawdziła się przy drugiej wrocławskiej nagrodzie edytorskiej Dobre Strony, która od dziesięciu lat wręczana była podczas czerwcowych Targów Książki dla Dzieci i Młodzieży Dobre Strony (od tego roku obie imprezy zostały połączone i odbywają się w grudniu w Hali Stulecia pod wspólną nazwą Wrocławskie Targi Dobrych Książek). Podczas tegorocznej edycji targów zostaną więc przyznane dwie osobne nagrody edytorskie dla wydawców, każda po 20.000 złotych: Nagroda Edytorska Pióro Fredry 2019 (za książkę dla dorosłych) oraz Nagroda Edytorska Dobre Strony 2019 (za książkę dla dzieci).

Łącznie do obu Nagród Edytorskich zgłoszono 205 książek z 72 wydawnictw. Książki nadesłane do obu nagród edytorskich ocenia jedno wspólne jury w składzie: Marcin Czerwiński, Janusz Górski, Grażyna Lange, Anita Wincencjusz-Patyna (przewodnicząca), Karolina Maria Wiśniewska. Podczas obrad jury postanowiło nominować do każdej z nagród 5 tytułów, w tym do Pióra Fredry jedną serię książek.

Nagroda Edytorska Pióro Fredry 2019. Nominacje:

  • „Drobiazg. Miłość w czasach genetyki”, autor: Markéta Baňková, przekład: Dorota Dobrew, projekt graficzny i typograficzny okładki: Dominika Jagiełło, Wydawnictwo Dowody na Istnienie

za skutecznie przeprowadzony eksperyment edytorski z okładką i elegancko podaną zawartość.

  • „Japonia utracona”, autor: Alex Kerr, przekład: Maria Kwiecieńska-Decker, projekt graficzny: Przemek Dębowski, Wydawnictwo Karakter

za bezbłędną formułę edytorską – idealnie wyważone relacje między typografią a obrazem, finezję i elegancję, widoczne już od wyrafinowanej, choć skromnej okładki.

  • „Dwunaste: Nie myśl, że uciekniesz”, autor: Filip Springer, projekt okładki i projekt graficzny: Łukasz Zbieranowski, Wydawnictwo Czarne

za spójność środków projektowania użytych do przekazania treści, za nastrojowe fotografie.

  • „Marek Chlanda. Studium Posłuszeństwa”, koncepcja i redakcja naukowa katalogu: Magdalena Kownacka, Anna Saciuk-Gąsowska, opracowanie graficzne: Kaja Gliwa, Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi

za projekt przekraczający formułę katalogu, który stał się impresją na temat twórczości artysty, za intrygująco zaaranżowaną przestrzeń publikacji i niebanalną typograficznie okładkę.

  • Seria: „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy, Awangarda i Państwo, Wielka Wojna”, redakcja: Agnieszka Hatowska i Joanna Targoń (Wielka Wojna), Dorota Monkiewicz i Agnieszka Hatowska (Awangarda i Państwo), Małgorzata Jędrzejczyk i Katarzyna Słoboda (Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy), przekład: Barbara Askanas, Jerzy Litwinow, Agnieszka Rejniak-Majewska i inni (Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy), Anna Butrym, Inesa Szulska, Anna Radwan-Żbikowska (Awangarda i Państwo), Iza Curyłło-Klag, Maria Franecka, Katarzyna Gucio i inni (Wielka Wojna), opracowanie graficzne: Ryszard Bienert, Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi

za adekwatność formy i treści, piękną i spójną typografię okładek, za udaną próbę kontynuacji konstruktywistycznych tradycji polskiego designu.

Nagroda Edytorska Dobre Strony 2019. Nominacje:

  • Widziałem pięknego dzięcioła”, autor: Michał Skibiński, opracowanie graficzne Ewa Stiasny, ilustracje Ala Bankroft, Wydawnictwo Dwie Siostry

za trudny, pięknie zrealizowany koncept książki, w którym obrazy przekraczają funkcję ilustracji, komentując rzeczywistość, za zestawienie osobistego dokumentu dziecięcego z Historią w ujmującej narracji wizualnej.

  • „Kto ukradł jutro”, autor: Olga Ptak, opracowanie graficzne i ilustracje Dominika Czerniak-Chojnacka, Wydawnictwo Albus

za ważką tematykę niepełnosprawności dzieci ujętą w dwa woluminy: jedna książka opowiedziana z perspektywy rodzica, a druga – dziecka, obie interesująco zilustrowane, choć w zupełnie innym stylu, z elegancko i z dużym wyczuciem zaprojektowaną typografią oraz niebanalną prostą, funkcjonalną oprawą.

  • „Powiedz to w mig”, autor: Rasa Jančiauskaitė, ilustracje: Rasa Jančiauskaitė, przekład Maciej Byliniak, Wydawnictwo Dwie Siostry

za nietypowy projekt, intrygujący w warstwie graficznej, empatycznie mierzący się z problemem niepełnosprawności.

  • „Podróżnicy. Wielkie wyprawy Polaków”, autor: Andrzej Fedorowicz, opracowanie graficzne i ilustracje Zofia Frankowska i Jacek Ambrożewski, Wydawnictwo Dwie Siostry

za niezwykle atrakcyjne połączenie wyrazistej autorskiej ilustracji z konsekwentnym projektem graficznym.

  • „Mały Książę”, autor: Antoine de Saint-Exupéry, przekład Henryk Woźniakowski, opracowanie graficzne i ilustracje Paweł Pawlak, Wydawnictwo Znak

za dokonanie niemożliwego, czyli zakończone sukcesem zbudowanie alternatywnej, zasługującej na szczere uznanie dla dojrzałego warsztatu i wysokiej wartości artystycznej szaty graficznej książki legendy.