Aktualności

30.10.2008

Wieczór poezji Herberta w Londynie

Z okazji przypadającej w środę 84.rocznicy urodzin Zbigniewa Herberta magazyn „Poetry International” zorganizował w londyńskim centrum kulturalnym Southbank Centre wieczór poświęcony jego twórczości.

Wiersze poety czytali Nick Laird - poeta i pisarz z Irlandii Północnej, amerykańsko-polska pisarka Eva Hoffman oraz były redaktor działu poezji tygodnika „Observer” Al Alvarez, który jako pierwszy opublikował wiersze Herberta w Wielkiej Brytanii na początku lat 60.

W dyskusji wskazano, iż Herbert był poetą mądrym i szlachetnym, zabawnym w desperacki sposób nieustannie wydobywającym ukryte znaczenie mitów, odmawiającym wzięcia idei za dobrą monetę, jednym z najważniejszych twórców drugiej połowy XX wieku.

Według Evy Hoffman wiersze Herberta to często dialog dwóch osób lub jednej osoby z samą sobą. Herbert to dla pisarki stoicki sceptyk, który potrafi ironizować, nigdy nie będąc ani trywialnym ani gorzkim oraz poeta poszukujący granic racjonalizmu.

- Jego ironia jest ironią anty-bohatera. Pan Cogito -tytułowa postać jego wierszy, to alter ego, przez które wypowiada się sam Herbert, schodząc w głąb siebie. Pan Cogito podważa powagę świata oficjalnego, ale jego ironia jest równoważona przez powagę treści - powiedziała Hoffman.

Laird nazwał inteligencję Herberta nieokrzesaną, a jego samego poetą, który nigdy nikomu nie schlebiał i nigdy nikomu nie starał się przypodobać, lecz szukał odpowiedzi na pytanie: „Jak żyć?”

Alvarez, który poznał Herberta w Warszawie w 1961 roku zauważył, że jego wiersze doskonale dają się tłumaczyć na obce języki i zachowują swój metafizyczny i egzystencjalny sens. Hoffman wytłumaczyła to teorią semantycznej przejrzystości, którą wyznawał poeta w swej twórczości i jego poszukiwaniem symetrii.

Alvarez wskazał, że Herbert był człowiekiem doskonale wykształconym nie tylko w klasyce i kulturze europejskiej, ale w systemach autokratycznych i totalitarnych XX wieku.

- Poszukując odpowiedzi na fundamentalne kwestie egzystencji i świadom ich złożoności, Herbert miał wizję przejrzystego ładu, który w malarstwie znajdował w obrazach wczesnorenesansowego mistrza Piero della Francesca - mówił Alvarez.

- W czasach, gdy człowiek ze wszech stron bombardowany jest informacją, poglądami i opiniami warto pamiętać, że Herbert odmawiał zajmowania stanowiska, zaglądał za fasadę argumentów i domagał się wierności w myśleniu - zaznaczył Laird.

Na brytyjskim rynku czytelniczym ukazała się w październiku książka Zbigniew Herbert. The Collected Poems: 1956-1998, będąca największym zbiorem utworów Herberta opublikowanym jak dotąd w języku angielskim.

Środowe spotkanie, które odbyło się w sali koncertowej Purcell Room w Southbank Centre prowadziła Agnieszka Wolny-Hamkało. 

za www.ksiazki.wp.pl