Aktualności
Kraków Miasto Literatury UNESCO i księgarnia De Revolutionibus przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Książki zapraszają na pierwsze spotkanie w cyklu dyskusji wokół najgłośniejszych polskich debiutów XXI wieku, czyli Re:debiut:
O „Wojnie polsko-ruskiej” Doroty Masłowskiej i pokoleniu „Lampy”, czyli najgłośniejszym środowisku debiutantów początku XXI wieku, porozmawiamy z wydawcą, Pawłem Duninem-Wąsowiczem.
Miejsce: księgarnia De Revolutionibus, Kraków, ul. Bracka 14
Termin: 30 stycznia (wtorek), godz. 18:00
O CO NAM CHODZI?
Pojawieniu się nowego nazwiska na rynku literackim towarzyszą zwykle spore emocje: czy debiut jest dobry? Jakie nowe spojrzenie proponuje? Jakie budzi nadzieje na przyszłość? Czy druga książka dorówna pierwszej? Kiedy jednak autorska marka krzepnie, rzadko powraca się do początków kariery i stawianych wówczas pytań – a szkoda.
W cyklu spotkań „Re:debiut. Rozmowy o pierwszych książkach” skupionych wokół najgłośniejszych polskich debiutów XXI wieku chcemy przyjrzeć się temu, jak potoczyły się kariery ich autorów. Sprawdzimy, czy wczesne diagnozy krytyków okazały się trafne, jak odbiór debiutu zadecydował o dalszych decyzjach literackich, jaką pozycję na rynku wypracowali debiutanci. Zastanowimy się również nad strategiami promocyjnymi, które sprawiły, że jedni pisarze mogli zaistnieć, a drudzy przepadali bez śladu. Do rozmowy zaprosimy krytyków, redaktorów, badaczy literatury oraz pisarki i pisarzy. Przeczytajmy wspólnie wybrane debiuty i porozmawiajmy o tym, co się od tego czasu zmieniło.
Widzimy się co miesiąc o godz. 18.00 w księgarni De Revolutionibus. Z gośćmi rozmawiają Maciej Jakubowiak oraz Bartosz Sadulski.
Cykl jest częścią programu wsparcia debiutów literackich w Krakowie, do którego należą również Kurs Kreatywnego Pisania Miasta Literatury UNESCO oraz Nagroda Conrada.
Harmonogram spotkań:
30 stycznia
Czytamy: „Wojne polsko-ruską” Doroty Masłowskiej
Gość: Paweł Dunin-Wąsowicz
Pokolenie „Lampy”, czyli najgłośniejsze środowisko debiutantów początku XXI wieku. O tym, jak powstawało, porozmawiamy z wydawcą, Pawłem Duninem-Wąsowiczem.
27 lutego
Czytamy: „Sternberg” Szczepana Twardocha
Gość: Przemysław Czapliński
Szczepan Twardoch jest pisarzem, który w ostatnich latach wykonał chyba największy przewrót światopoglądowo-wizerunkowy. Udało mu się to do tego stopnia, że niemal skutecznie zatarło jego literacką karierę sprzed „Morfiny”. Podczas spotkania przyjrzymy się temu, jak kształtowała się jedna z najgłośniejszych literackich marek XXI wieku.
20 marca
Czytamy: „Miedziankę” Filipa Springera
Gość: Monika Sznajderman
Po literackiej Nagrodzie Nobla dla Swietłany Aleksijewicz nikt nie może mieć już wątpliwości, że reportaż jest częścią literatury pięknej. Czy jednak debiutujący reportażyści mają trudniej, czy łatwiej niż autorzy beletrystyki? Jak się wydaje młodym reporterom w kraju reportażu?
24 kwietnia
Czytamy: „Ma być czysto” Anny Cieplak
Gość: Olga Szmidt
Powieść „Ma być czysto” zdobyła Nagrodę Conrada za najlepszy debiut 2016 roku i Nagrodę Gombrowicza. Czy opowieść o nastolatkach przyklejonych do swoich smartfonów mogła nie wygrać w internetowym plebiscycie czytelników? Czy nagrody pomagają, czy raczej ograniczają debiutantów? O tym porozmawiamy z krytykami i jurorami.
22 maja
Czytamy: „Notatnik z wyspy” Wioletty Grzegorzewskiej
Gość: Beata Stasińska
Wioletta Grzegorzewska, choć pisze o polskiej prowincji, mieszka od lat za granicą. W paradoksalny sposób zajęła silną pozycję w literaturze polskiej właśnie za sprawą emigracji. Czy geograficzny dystans wobec Polski pomaga, czy raczej przeszkadza w pisaniu?
19 czerwca
Czytamy: „Obsoletki” Justyny Bargielskiej
Gość: Anna Marchewka
Bargielska jest jedną z wielu autorek, które przed debiutem prozatorskim zajmowały się głównie poezją: czy jej bogaty język poetycki wpłynął na sposób pisania prozy? Ja te dwie literackie sfery przenikają się i wpływają na siebie?