Aktualności

Okładka książki "Dom i jego głowa" Ivy Compton-Burnett
23.06.2015

Proponujemy inny kanon

Tego lata przywracamy do czytelniczego kanonu starannie wybrane tytuły klasyki światowej literatury. W ramach akcji „Klasyka: Reaktywacja″ wspólnie z „Gazetą Wyborczą″ zachęcamy do czytania wydanych ostatnio w Polsce pozycji literatury światowej, dzieł wybitnych i klasycznych – czasem szerzej dotąd w Polsce nieznanych. Te książki, pierwotnie publikowane od końca XIX wieku do lat 80. wieku ubiegłego, czytane po latach okazują się świeże i zaskakująco aktualne, jednak giną w powodzi nowszych tytułów.

Lista została ułożona przez zespół księgarzy, krytyków i dziennikarzy (Izabella Kaluta i Szymon Kloska z Instytutu Książki, Karol Pęcherz z wrocławskiej księgarni Tajne Komplety, Viola Wojda z gdańskiej księgarni Firmin, Tomasz Brzozowski prowadzący w Warszawie księgarnię Czuły Barbarzyńca, Jerzy Sosonowski z radiowej Trójki, Łukasz Grzymisławski i Juliusz Kurkiewicz z „Wyborczej″) i obejmuje rzeczy wydane lub wznowione w ostatnim roku.

Dziesięć wybranych książek to:

  • Ponad światem Paula Bowlesa (Świat Książki),
  • Fabryka absolutu Karela Capka (Dowody na Istnienie),
  • Dom i jego głowa Ivy Compton-Burnett (W.A.B.),
  • Zatracenie Osamu Dazai (Czytelnik),
  • Obrazy Włoch. Florencja Pawła Muratowa (Zeszyty Literackie),
  • Zabite Jorge Ibarguengoitii (Universitas),
  • Pogarda Alberto Moravii (W.A.B.),
  • Rzeczy Georges'a Pereca (Lokator),
  • Krypta kapucynów Josepha Rotha (Austeria),
  • Profesor Stoner Johna Williamsa (Sonia Draga).

Od początku lipca co tydzień na stronie Instytutu Książki oraz na Wyborcza.plbędziemy szerzej prezentować po jednej z tych książek.

Kampania Księgarniana jest częścią międzynarodowego Projektu Schwob, zainicjowanego przez Niderlandzki Fundusz Literatury. „Klasyka: Reaktywacja″ ma podkreślić, że księgarnie są miejscem najbardziej sprzyjającym odkryciom literackim, a to za sprawą księgarzy, których wybory, wiedza i doświadczenie sprawiają, że miejsce ich pracy jest czymś więcej niż sklepem.

Partnerami akcji są: „Gazeta Wyborcza" i Program 3 Polskiego Radia.