Aktualności
Kolejnych 30 lektur szkolnych w adaptacjach dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi opracowano w ramach serii „Lektury dostępne”. Wśród nich są m.in. fraszki i treny Jana Kochanowskiego, „Zemsta”, „Pan Tadeusz”, „Przygody Tomka Sawyera” i „Tajemniczy ogród”.
Lektury udostępniono na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (tutaj) i na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Seria „Lektury dostępne” to multimedialne książki pomocnicze do edukacji językowej i polonistycznej wraz z odpowiadającymi im materiałami ćwiczeniowymi, które służą utrwalaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Zostały opracowane z myślą o uczniach mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu, w tym niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i afazją.
Cykl został opracowany na zlecenie MEiN przez zespół doświadczonych ekspertów współpracujących z Pracownią Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego. W przygotowaniu tłumaczeń na polski język migowy (PJM) uczestniczyli głusi użytkownicy tego języka będący wykładowcami Uniwersytetu Warszawskiego.
Seria to pierwsze w Polsce multimedialne lektury szkolne łączące różne sposoby rozumienia tekstu: tekst czytany, tekst migany w polskim języku migowym (PJM), tekst łatwy do czytania (ETR), tekst wspomagany komunikacją wykorzystującą symbole (tablice komunikacyjne wykorzystujące piktogramy PCS), historia obrazkowa z tekstem – komiks.
Jak wyjaśnia resort edukacji i nauki, uczniowie z niepełnosprawnościami, którzy mają trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu często mają utrudniony dostęp do tekstów literackich. Barierę w pracy z tekstami może stanowić w szczególności język utworów zawierający archaizmy i słownictwo rzadko obecne w codziennych sytuacjach komunikacyjnych. Problemem bywa też sam charakter utworów. Pełny odbiór literatury pięknej (zwłaszcza dzieł poetyckich) wymaga od czytelnika znajomości konwencji tekstu literackiego i odpowiednio rozwiniętych kompetencji poznawczych.
Teksty literackie wybrane z listy lektur podstawy programowej zostały wzbogacone materiałami ćwiczeniowymi i opracowane tak, aby udostępnić ich treść uczniom ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Do każdego utworu powstał pakiet materiałów ćwiczeniowych, który składa się z: aplikacji multimedialnej z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM), tekstu łatwego do czytania (ETR), opracowania graficznego w formie komiksu, kart pracy, tablic komunikacyjnych wykorzystujących piktogramy Picture Communication Symbols (PCS), kart pracy zawierających piktogramy PCS. Zróżnicowany zestaw materiałów ma umożliwić wybór tych, które najlepiej odpowiadają potrzebom konkretnego ucznia.
Pierwsze pozycje z serii „Lektury dostępne” udostępniono w grudniu 2020 r. Były to „Królowa Śniegu” Jana Christiana Andersena oraz „Śnieżka” Braci Grimm. Seria jest systematycznie wzbogacana o kolejne utwory.
30 nowych lektur obecnie udostępnionych to: Hans Christian Andersen: „Calineczka”, „Syrena”; Krzysztof Kamil Baczyński: „Elegia o … [chłopcu polskim]”, „Z głową na karabinie”; Władysław Bełza: „Katechizm polskiego dziecka”, „W podziemiach Wawelu”; Frances Hodgson Burnett „Tajemniczy ogród”; Aleksander Fredro „Zemsta”; Franciszek Karpiński „Pieśń o narodzeniu Pańskim (Bóg się rodzi...)”; Jan Kochanowski: „Do fraszek (Fraszki moje, coście mi dotąd zachowały...)”, „Do paniej (Pani jako nadobna, tak też i uczciwa!)”, „Do przyjaciela (Jednego chcieć i nie chcieć to społeczność prawa...)”, „Na swoje księgi”, „Tren VIII”, „Tren XIX albo Sen”, „O fraszkach (Najdziesz tu fraszkę dobrą, najdziesz złą i śrzednią...)”, „O żywocie ludzkim (Fraszki to wszytko, cokolwiek myślemy...)”; Bolesław Leśmian „Dusiołek”, „Dziewczyna”, „Urszula Kochanowska”; Jerzy Liebert „Pan Bóg i bąki”; Adam Mickiewicz: „Pan Tadeusz”, „Romantyczność”, „Świteź”; Cyprian Kamil Norwid: „Bema pamięci żałobny rapsod”, „Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie”, „Moja piosnka”; Juliusz Słowacki „Testament mój”, Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera”; Wybrane legendy polskie: „Legenda o Lechu, Czechu i Rusie”, „Legenda o Piaście”, „Legenda o Popielu”, „Legenda o Kraku i smoku wawelskim”.
źródło: PAP, Danuta Starzyńska-Rosiecka