Aktualności
Malejący od lat poziom czytelnictwa w Polsce przyczynia się do spadku przychodów ze sprzedaży książek, które w roku 2014 wyniosły zaledwie 2,48 mld zł (spadek o 7,5% w porównaniu z rokiem 2013)1. Równocześnie, według danych firmy Virtualo, z roku na rok dynamicznie rośnie sprzedaż e-booków. Pomimo, iż stanowią one zaledwie 2-5% kupowanych pozycji, wartość tego rynku wynosi obecnie ponad 85 mln zł i rośnie w tempie 50% rocznie. Oba powyższe zjawiska wymuszają na właścicielach księgarni konieczność uruchamiania kanału sprzedaży internetowej oraz nierzadko zamykania księgarni stacjonarnych.
Cena i jakość dostawy to podstawa
Mając na uwadze dynamikę wzrostu sprzedaży książek w kanale online, Polski Instytut Badań Jakości przeprowadził w listopadzie br. test pt.: "Księgarnie Internetowe 2017", w którym dokonano oceny jakości dostawy, obsługi klienta, cen oraz szerokości oferty w 13 księgarniach internetowych zarejestrowanych w naszym kraju. Do testowanych przedsiębiorstw należą:
- Aros,
- Bonito,
- czytam.pl,
- Empik,
- eksiegarnia.pl,
- Gandalf,
- inbook.pl,
- Livro,
- nieprzeczytane.pl,
- profit24,
- Ravelo,
- Świat Książki,
- Tania Książka.
Dane na temat oferty każdej z firm zostały zebrane na podstawie informacji dostępnych w Internecie. Ostateczne wyniki wyrażone zostały jako średnia ważona z następujących kategorii:
1. Cena - waga 50%,
2. Jakość dostawy i zwrotu - waga 30%,
3. Jakość obsługi klienta - waga 10%,
4. Szerokość oferty (Asortyment) - waga 10%.
Zmienną cena została oceniano na podstawie analizy 65 książek dostępnych w sprzedaży online. Po porównaniu wszystkich ofert, badacze z PIBJA zdecydowali się na przyznanie wyróżnień pięciu księgarniom, w których ceny okazały się najniższe. Należą do nich: nieprzeczytane.pl; Livro; profit24; czytam.pl oraz Bonito. Ze względu na brak statystyczne istotnej różnicy pomiędzy cenami w ww. księgarniach badacze PIBJA nie przyznali żadnej z nich pierwszego miejsca.
W kategorii jakość dostawy i zwrotu, której wartość została oszacowana na podstawie oceny jakości realizacji zamówienia przez tajemniczych klientów, zdecydowanym zwycięzcą okazała się księgarnia Livro, która uzyskała wynik 86,61%, wyprzedzając Bonito (wynik 78,27%) oraz czytam.pl (75,99%).
Najlepszą obsługą klienta może pochwalić się księgarnia Livro, która z wynikiem 94,29%, wyprzedziła firmę Gandalf (wynik 89,4%) oraz inbook.pl (wynik 85,87%). Z kolei w kategorii szerokość oferty (szerokość asortymentu) zwycięzcą okazał się sklep Aros (wynik 92,5%) przed drugim Bonito (wynik 91,5%) i trzecim nieprzeczytane.pl (wynik 83,13%).
Livro zwycięzcą testu, trzy księgarnie na trzecim miejscu
Biorąc pod uwagę wszystkie zmienne modelu zwycięzcą testu okazała się księgarnia Livro z wynikiem całkowitym 90%. Na kolejnych miejsca znalazły się odpowiednio: Bonito (wynik 87%) oraz ex aequo Aros, czytam.pl oraz profit24 (wynik 84%).
Szczegółowe wyniki badania zostały przedstawione na stronie internetowej Instytutu (bezpośredni link: http://www.badaniajakosci.pl/tests/ksiegarnie-internetowe-2017/). Zwycięzcy poszczególnych kategorii testu mają możliwość zawarcia umowy licencyjnej na wykorzystywanie znaku jakości. (PAP)
(1) Źródło: Raport Instytutu Książki: Rynek Książki w Polsce 2015