Aktualności

fot. Instytut Książki
26.05.2023

„Jak pisać i czytać o wojnie z dziećmi” – spotkanie na festiwalu Siła Słowa [relacja i zdjęcia]

Dziś na Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie odbyło się spotkanie pt. „Jak pisać i czytać o wojnie z dziećmi”. Na ten trudny, lecz niestety aktualny temat porozmawiały pisarki i pisarz – Hałyna Tkaczuk, Dmytro Kuźmenko, Barbara Gawryluk i Justyna Bednarek. Spotkanie poprowadziła Gabriela Dul z Instytutu Książki.

Spotkanie rozpoczęło się od pytania Gabrieli Dul o to, w jaki sposób zmienił się rynek książki w Ukrainie po zeszłorocznym ataku Rosji.

„Trzeba zaznaczyć, że książki dla dzieci poświęcone wojnie zaczęły ukazywać się już w 2014 roku, kiedy Rosja zaatakowała Ukrainę po raz pierwszy. Ten rynek się jednak rozwijał i mam wrażenie, że jako autorzy przestaliśmy chodzić na kompromisy i obawiać się opowiadać wprost o niektórych rzeczach. Warto zauważyć, że liczba książek, które ukazały się w pierwszym roku wojny, mimo wszelkich trudności, wcale nie była mniejsza niż w latach poprzednich” – powiedziała Hałyna Tkaczuk.

Kolejne pytanie dotyczyło tego, czy ukraińscy autorzy wolą obecnie tworzyć książki bezpośrednio związane z trudnym tematem wojny, czy raczej takie, które pozwolą dzieciom na chwilę uciec od trudnych emocji, a także o to, jak trwająca wojna wpływa na ich twórczość.

„Wojna bardzo wpływa na moją twórczość choćby w ten sposób, że trudno mi skupić się na pracy. Uważam, że oczywiście autorzy powinni podejmować w swoich książkach trudne tematy i sam staram się to robić, ale według mnie ważne jest, aby w tej twórczości było więcej światła niż ciemności” – powiedział Dmytro Kuźmenko.

Barbara Gawryluk opowiedziała z kolei o losach swoich książek poświęconych wojnie w Ukrainie, które jednak skierowane są przede wszystkim do polskich dzieci – tych, które teraz w szkołach i na placach zabaw spotykają się z ukraińskimi dziećmi i zastanawiają się, dlaczego znalazły się one w Polsce.

Justyna Bednarek, autorka cyklu „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” powiedziała z kolei, że według niej dzieciom naznaczonym doświadczeniem wojenną tragedią trzeba mówić przede wszystkim o tym, że świat jest piękny nawet pomimo wojny. Według pisarki te dzieci powinny być przekonywane o tym, że wojna pewnego dnia się skończy, a świat po wojnie będzie toczył się dalej i będzie mógł przynieść im jeszcze wiele wspaniałych przeżyć.

***

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania „Siła Słowa – literackie dialogi polsko-ukraińskie”.

Zadanie „Siła Słowa – literackie dialogi polsko-ukraińskie” zostało zrealizowane ze środków budżetu państwa (w ramach środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Wartość finansowania i całkowita wartość zadania: 227 550 PLN.