Aktualności

Materiały promocyjne akcji „Czytam w podróży… Herberta”
24.03.2015

Dziś w podróży czytamy Herberta

24 marca odbywa się trzecia edycja ogólnopolskiej akcji społecznej „Czytam w podróży… Herberta”, która jest wspólnym projektem Fundacji im. Zbigniewa Herberta oraz Klubu Herbertowskich Szkół. Partnerami akcji są Biblioteka Narodowa, Instytut Książki oraz Instytut Adama Mickiewicza. Partnerem strategicznym III edycji akcji jest Alior Bank. Projekt realizowany jest w ramach kampanii społecznej „Pan Cogito”.

Już po raz trzeci wolontariusze ze szkół noszących imię Zbigniewa Herberta, jak również przedstawiciele innych szkół niezrzeszonych w Klubie Herbertowskich Szkół, będą rozdawać osobom podróżującym zakładki do książek z fragmentami utworów Zbigniewa Herberta, zachęcając do czytania. Wolontariuszy spotkać będzie można w środkach transportu miejskiego oraz na przystankach autobusowych. Tego dnia zakładki rozdawane będą również w wybranych bibliotekach, księgarnio-kawiarniach, a także w ponad 200 oddziałach Alior Banku. 

Cieszymy się z tak dużego zainteresowania naszą akcją - w tym roku będziemy obecni w ponad 350 miastach w całej Polsce – mówi Maria Dzieduszycka, Prezes Fundacji im. Zbigniewa Herberta. - Naszym celem jest nie tylko upowszechnienie twórczości Zbigniewa Herberta, ale także popularyzacja czytelnictwa w ogóle. Czytanie w podróży, w autobusie lub tramwaju, w drodze do szkoły, czy do pracy stało się dużo łatwiejsze dzięki popularności e-booków, audiobooków oraz tekstów w formatach elektronicznych, które można mieć zawsze ze sobą w smartfonie czy tablecie. W ostatnich badaniach dwanaście procent respondentów, czyli co ósmy, deklaruje czytanie e-booków. Dlatego też, na stronie internetowej naszej Fundacji, udostępniamy dzisiaj  wybrane utwory Herberta w formie elektronicznej - mamy nadzieję, że zachęcimy tym, szczególnie młodych ludzi do zapoznania się z twórczością Poety.

Dla Herberta podróż była w takim samym stopniu zjawiskiem fizycznym, co intelektualnym. Czytanie wierszy w jej trakcie wydaje się więc podwójnie trafioną czynnością. Wpisaną w jego poetykę – mówi Tomasz Makowski, dyrektor Biblioteki Narodowej.

To znakomicie, że z każdym rokiem akcja zatacza coraz szersze kręgi, dając szansę na kontakt z twórczością Herberta i przypominając, że czas podróży to doskonały moment na czytanie, na skupienie, na refleksję. Uważam, że takie działania, angażujące młodych ludzi w całej Polsce, promujące poezję, ale też samo czytelnictwo, są nam dziś bardzo potrzebne - podkreśla Grzegorz Gauden, dyrektor Instytutu Książki.

W tegoroczną edycję ogólnopolskiej akcji społecznej „Czytam w podróży... Herberta” włączyli się polscy aktorzy młodego pokolenia - Anna Próchniak i Józef Pawłowski, którzy wystąpili w spotach promujących akcję interpretując wybrane wiersze Zbigniewa Herberta. Spoty można obejrzeć na profilach społecznościowych Fundacji: facebook.com/fundacjaherberta i facebook.com/herbert.pan.cogito.

Sponsorem akcji jest Alior Bank, który 24 marca również aktywnie włącza się w ogólnopolską akcję społeczną „Czytam w podróży … Herberta”. Tego dnia, w 200 oddziałach własnych Alior Banku, zlokalizowanych w 95 miastach w Polsce, dystrybuowane będą zakładki wśród Klientów banku.

Spodobała nam się idea projektu, gdyż nie tylko promuje twórczość wielkiego polskiego poety, ale również czytelnictwo - mówi Julian Krzyżanowski, rzecznik prasowy Alior Banku. Cieszymy się, że w niebanalny sposób możemy zachęcić ludzi do urozmaicenia codziennej podróży do szkoły  i pracy czytaniem – dodaje przedstawiciel Alior Banku.

Szczegółowe informacje na temat akcji „Czytam w podróży … Herberta”, w tym lista miejsc, gdzie można będzie otrzymać zakładkę, a także przygotowane do pobrania wybrane utwory Z. Herberta w formie elektronicznej znajdują się na stronie www.fundacjaherberta.com.