Dotacje

Nazwa programu

Certyfikat dla małych księgarni 2024-2025

Operator programu

Instytut Książki

Opis programu

Certyfikat dla małych księgarni” to program własny Instytutu Książki, którego celem jest wsparcie małych księgarni oraz wzmocnienie ich roli jako placówek aktywnie promujących czytelnictwo i promotorów kultury dla lokalnych społeczności.

Cele strategiczne programu:

  1. zahamowanie obserwowanego od wielu lat spadku liczby małych księgarni;
  2. zwiększenie roli małych księgarni w realizacji działań promujących czytelnictwo;
  3. wsparcie małych księgarni jako instytucji promujących kulturę wśród lokalnych społeczności;
  4. zapewnienie małym księgarniom możliwości lepszej promocji oraz wsparcia ich bieżącej działalności;
  5. promocja twórczości polskich autorów;
  6. zapewnienie większej biblioróżnorodności oferty małych księgarni;
  7. pomoc wydawcom i autorom specjalizującym się w tematyce regionalnej.

***

Zapraszamy na prowadzone przez zespół IK spotkania online poświęcone zasadom konkursu oraz przybliżające instrukcję wypełniania wniosku.

Spotkania szkoleniowe są bezpłatne, wszystkie zainteresowane osoby prosimy o przesłanie zgłoszenia w formie wiadomości e-mail na adres: certyfikat2024@instytutksiazki.pl  – w wiadomości proszę podać interesująca Państwa termin.

Szkolenia odbędą się za pośrednictwem platformy Teams w terminach:

  • 16 kwietnia br.  (wtorek), godz. 14:00
  • 19 kwietnia br. (piątek), godz. 8:00

Aktualizacje

30 sierpnia 2024 r.

Instytut Książki informuje, że rozpatrzone zostały odwołania od wyników tegorocznego naboru do programu „Certyfikat dla małych księgarni”, edycja na lata 2024-2025.

Do Instytutu Książki wpłynęło łącznie 25 odwołań, w tym 18 odwołań było poprawnych formalnie. 16 spośród złożonych odwołań zostało rozpatrzonych pozytywnie. Pośród wspartych księgarni pojawiły się lokale zarówno z większych miast (Kraków czy Lublin), jak i z mniejszych ośrodków, np. z Zgorzelca, Strzelina, Kołobrzegu.

Odwołanie rozpatrzone pozytywnie

Odwołanie rozpatrzone negatywnie

Odwołanie błędnie formalnie

Beneficjenci zostaną poinformowani o pozytywnej decyzji o przyznaniu środków, a także o planowanych terminach bezpłatnych szkoleń, które przypomną zasady programu. Szkolenia odbywają się w formule wirtualnej i mają wesprzeć nowych beneficjentów w realizacji projektów.

***

12 lipca 2024 r.

Instytut Książki ogłasza wyniki naboru do Programu „Certyfikat dla małych księgarni”.

Informujemy, że w ramach naboru złożono 134 wnioski, w tym 117 wniosków poprawnych formalnie na łączną kwotę wsparcia finansowanego 4 680 000,00 zł oraz 15 wniosków błędnych formalnie.

Spośród poprawnych formalnie wniosków dofinansowanie otrzymało 85 wniosków o liczbie punktów uzyskanych w procesie oceny przekraczających 70 (zgodnie z zapisami par. 8 ust. 16), w kolejności od 1. do 85. miejsca zajmowanego na liście rankingowej (od 98 do 73,60 uzyskanych punktów), na łączną kwotę wsparcia finansowego 3 400 000,00 zł.

Zgodnie z regulaminem konkursu (par. 9 ust. 13 i 14)  możliwe jest złożenie odwołania od wyników naboru wniosków, jeżeli wniosek nie został odrzucony z powodów formalnych. W procedurze rozpatrywania odwołań nie jest wiążąca liczba punktów uzyskanych w procedurze konkursowej.

Odwołanie wraz z uzasadnieniem można złożyć do dnia 19 lipca br., w przypadku niedotrzymania tego terminu odwołanie będzie odrzucone z powodów formalnych.

Odwołanie należy przesłać w formie elektronicznej, opatrzonej podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym bądź dokumentowej (np. skan podpisanego dokumentu) na adres skrzynki ePUAP Instytutu Książki: /INSTYTUTKSIAZKI/SkrytkaESP, a oryginał – w przypadku formy dokumentowej (skan) – dostarczyć osobiście lub przesłać przesyłką poleconą. 

W przypadku przesłania odwołania w formie przesyłki poleconej w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 1640 z późn. zm.) lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej data przesłania jest równoznaczna z datą wniesienia go do instytucji zarządzającej

Pliki do pobrania:

  1. Wnioski rozpatrzone pozytywnie
  2. Wnioski rozpatrzone negatywnie
  3. Wnioski błędne formalnie

Kryteria

Kryteria:

W ramach programu można ubiegać się o wsparcie finansowe przeznaczone na zadanie obejmujące następuje kategorie wydatków:

1) koszty promocji księgarni;
2) koszty konsultingu i doradztwa;
3) koszty stałe utrzymania lokalu księgarni;
4) koszty realizacji planu proczytelniczego;
5) zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia księgarni.

Jeden wniosek może dotyczyć jednego lub więcej niż jednego lokalu księgarni.

O wsparcie finansowe mogą starać się podmioty określone w par. 6 ust. 1 regulaminu programu, prowadzące małe księgarnie, które rozumiane są jako sklepy stacjonarne zajmujące się sprzedażą detaliczną książek, w których co najmniej 45% przychodów pochodzi ze sprzedaży książek, działające poza krajowymi i międzynarodowymi sieciami handlowymi, których oferta kształtowana jest samodzielnie przez księgarza i obejmuje produkcję wydawniczą wielu oficyn. Liczba filii księgarni nie może być większa niż 2.

Z możliwości wnioskowania o wsparcie finansowe wyłączeni są beneficjenci z naboru przeprowadzonego w 2023 r. do edycji programu „Certyfikat dla małych księgarni” na lata 2023-2024.

Wsparcie finansowe zadania wynosi do 40 000,00 zł w podziale na dwa lata budżetowe – w roku 2024 – 60% wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego, w roku 2025 r. – 40% wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego, a finansowy wkład własny w realizowanym zadaniu nie jest wymagany.

Regulamin określa zasady udzielania wsparcia finansowego, w tym kryteria oceny wniosków.

Wymagania obowiązkowe dla księgarzy ubiegających się o dofinansowanie to:

  • Uzyskanie w księgarni objętej zadaniem w roku 2023 minimum 45% przychodów pochodzących ze sprzedaży książek.
  • Dostępność w księgarni objętej zadaniem minimum 800 tytułów, w tym nie więcej niż 50% tytułów należących do wydawcy-właściciela księgarni.
  • Prowadzenie działalności w formie małej księgarni minimum od 1 stycznia 2023 r.
  • Liczba księgarni w strukturze wynosi 3 lub mniej (w tym maksymalnie dwie filie).
  • Dostępność w ofercie księgarni objętej zadaniem wydawnictw regionalnych.
  • Zarejestrowanie się wnioskodawcy w Ogólnopolskiej Bazie Księgarń (OBK).

Przypominamy, że aby prawidłowo złożyć wypełniony wniosek należy:

  • najpierw wypełnić go za pomocą elektronicznego generatora wniosków, który znaleźć można tutaj: https://instytutksiazki.pl/certyfikat/strona/3
  • następnie przesłać – wydrukowany, opieczętowany i podpisany – za pośrednictwem operatora pocztowego, osobiście lub za pośrednictwem posłańca w 1 egz., przed upływem terminu naboru lub dostarczyć go elektronicznie opatrzonego podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym na adres skrzynki ePUAP Instytutu Książki (/INSTYTUTKSIAZKI/SkrytkaESP) – zasady przesyłania plików dostarczanych elektronicznie opatrzonych podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym określa Załącznik nr 7 do regulaminu.

Uwaga! Wniosek z podpisem elektronicznym przesyła się wyłącznie na adres skrzynki ePUAP Instytutu Książki. Nie wystarcza w tym celu samo zaakceptowanie wniosku w generatorze, nieprawidłowe jest także np. wysyłanie wniosku podpisanego elektronicznie na adresy poczty elektronicznej pracowników IK.

Wniosek należy przesłać w jednym egzemplarzu wraz z wymaganym załącznikiem/załącznikami wskazanymi w par. 14 regulaminu programu.

Wśród plików do pobrania znajduje się m.in. regulamin programu wraz z załącznikami, prezentacja przybliżająca zasady programu oraz wniosek wzorcowy – zachęcamy do zapoznania się z dokumentami.

Wnioskodawcy, którzy skutecznie dostarczą wniosek do Instytut Książki do 29 kwietnia br. włącznie będą informowani o stwierdzeniu we wniosku ewentualnych błędów formalnych.

Dodatkowo w zakładce „Pytania i odpowiedzi” na bieżąco zamieszczane są pytania nadsyłane przez zainteresowane księgarnie i odpowiedzi na nie udzielane przez Instytut Książki.

Termin składania wniosków

13 maja 2024 r.

Kontakt

Ewa Gąsior, Specjalistka | Dział Analiz i Projektów Specjalnych IK
505 245 827| e.gasior@instytutksiazki.pl

Agnieszka Lewandowska, Specjalistka | Dział Analiz i Projektów Specjalnych IK
698 669 510 | a.lewandowska@instytutksiazki.pl

Konsultacje telefoniczne udzielane są: we środy w godzinach 08:00-12:00, a w pozostałe dni w godzinach 10:00-14:00.

Pytania i odpowiedzi

Czym jest „mała księgarnia” w rozumieniu regulaminu programu?

Małą księgarnią w rozumieniu regulaminu jest sklep stacjonarny zajmujący się sprzedażą detaliczną książek, w której co najmniej 45% przychodów pochodzi ze sprzedaży książek, działający poza krajowymi i międzynarodowymi sieciami handlowymi, którego oferta kształtowana jest samodzielnie przez księgarza i obejmuje produkcję wydawniczą wielu oficyn. Liczba filii księgarni nie może być większa niż 2.

Od czego zależy kwota wsparcia finansowego, o jaką mogę się starać?

Każdy wnioskodawca może się starać o dowolną kwotę wsparcia finansowego, nie więcej niż 40 000,00 zł rozłożone na lata 2024 i 2025 zgodnie z zapisami regulaminu.

Na jakie wydatki mogę przeznaczyć otrzymane wsparcie finansowe?

W ramach programu można ubiegać się o wsparcie finansowe przeznaczone na zadanie obejmujące następuje kategorie wydatków: 1) koszty promocji księgarni; 2) koszty konsultingu i doradztwa; 3) koszty stałe utrzymania lokalu księgarni; 4) koszty realizacji planu proczytelniczego; 5) zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia księgarni.

Jak wysoki wkład własny powinienem wykazać we wniosku?

Wkład własny w programie nie jest wymagany.

W jakim okresie będę realizować zadanie w ramach otrzymanego wsparcia?

Zadanie jest realizowane w trybie dwuletnim, w terminie od 1 czerwca 2024 r. do 30 listopada 2025 r.

Czy mogę złożyć wniosek dotyczący realizacji zadania tylko w 2024 r.?

Niestety nie ma takiej możliwości. Każde z dofinansowanych zadań będzie realizowane w trybie dwuletnim, w terminie od 1 czerwca 2024 r. do 30 listopada 2025 r.

Czy w ramach programu możliwe jest finansowe działalności wydawniczej, którą też prowadzimy?

Niestety nie, finansowanie działalności wydawniczej podmiotu składającego wniosek w programie nie jest możliwe.

Czy możliwe jest złożenie wniosku jeśli nasza firma prowadzi łącznie 4 lokale (4 księgarnie)?

Niestety nie, maksymalna liczba księgarni w sieci to 3 (lokal główny i maksymalnie 2 jego filie)

Jak rozumieć jeden ze standardów obowiązkowych, tj. „Dostępność w ofercie księgarni objętej zadaniem wydawnictw regionalnych”, co rozumieć pod pojęciem „wydawnictwa regionalnego”?

Wydawnictwo regionalne, lokalne to wydawnictwo specjalizujące się w publikacjach dotyczących konkretnego miasta, gminy, powiatu, województwa lub krainy geograficznej Polski. Publikacje te mogą obejmować książki, mapy czy publikacje periodyczne.

Gdzie mogę zapisać się do Ogólnopolskiej Bazy Księgarń (OBK), aby spełnić jeden z warunków obowiązkowych?

Ogólnopolska Baza Księgarń dostępna jest pod adresem: https://obk.pik.org.pl/
Strefa Księgarza – rejestracja: https://obk.pik.org.pl/auth/register a Strefa Księgarza logowanie: https://obk.pik.org.pl/auth/login?next=%2Fbookstores%2F

Jak rozumiana jest wskazana w celach strategicznych programu „biblioróżnorodność”?

Biblioróżnorodność rozumiana jako potrzeba dostępności do publikacji reprezentujących różnorodność: kulturową, idei, poglądów, punktów widzenia, także dostępność publikacji wydawców niszowych, specjalistycznych, publikacji trudnodostępnych, literatury niekomercyjnej i niskonakładowej itp.

Czy wniosek może dotyczyć tylko i wyłącznie zakupu wyposażenia księgarni?

Niestety nie ma takiej możliwości: w ramach przyznanego wsparcia finansowego należy finansować koszty ponoszone w ramach więcej niż jednej kategorii wydatków, zgodnie z limitami określonymi w Załączniku nr 1 do regulaminu Wykaz kosztów kwalifikowanych (próg dofinansowania dla danej kategorii wydatków liczonej łącznie dla lat 2024-2025 - nie więcej niż 80% kwoty wnioskowanej).

Wynajmuję lokal należący do mojego brata, prowadzę w nim księgarnię. Czy mogę ująć koszty czynszu w składanym przez siebie wniosku, czy będzie to koszt kwalifikowany?

Nie ma takiej możliwości, ponieważ zgodnie z zapisami regulaminu wsparcie finansowe nie może być przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu towarów i usług od podmiotów powiązanych osobowo lub kapitałowo z beneficjentem.

Chciałbym zakupić środki czystości wykorzystywane do utrzymania czystości w księgarni lub  zapłacić firmie sprzątającej lokal – czy jest taka możliwość w ramach programu?

Tak, istnieje taka możliwość. Można zarówno zakupić środki czystości (jednak koszty zakupu środków czystości i dezynfekcji nie mogą stanowić więcej niż 3% wnioskowanej kwoty wsparcia) lub opłacić koszty utrzymania czystości w lokalu (rozumiane jako koszty usług).

Czy w ramach programu można sfinansować działania (w tym zakupy czy usługi) zmierzające do udostępnienia wydarzenia promującego czytelnictwo (organizowanego w ramach programu) osobom z niepełnosprawnościami?

Tak, oczywiście. Wśród kosztów kwalifikowanych znajdują się koszty związane z dostosowaniem działań i formy przekazu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym wynajem niezbędnego sprzętu ułatwiającego osobom z niepełnosprawnościami odbiór wydarzenia.

Byłem beneficjentem programu w edycji na lata 2022-2023. Czy mogę ponownie ubiegać się o wsparcie finansowe?

Tak, zarówno beneficjenci edycji pilotażowej z 2021 r., jak i beneficjenci z edycji 2022-2023 mogą złożyć wniosek w edycji programu na lata 2024-2025.

Jestem beneficjentem programu w edycji na lata 2023-2024, zadanie kończę w listopadzie 2024 r. Czy mogę ubiegać się o wsparcie finansowe w naborze trwającym do 13 maja br.?

Niestety nie ma takiej możliwości. Z możliwości wnioskowania o wsparcie finansowe na lata 2024-2025 wyłączeni są beneficjenci z naboru przeprowadzonego w 2023 r. do edycji programu „Certyfikat dla małych księgarni” na lata 2023-2024.

Czy jeśli w trakcie prowadzonej działalności zmieniliśmy lokal, w którym prowadzimy księgarnię i stało się to po 1 stycznia 2023 r., to możemy wziąć udział w naborze wniosków?

Prowadzenie działalności w formie małej księgarni (zgodnie z definicją w § 6 ust. 2 regulaminu) minimum od 1 stycznia 2023 r. jest jednym z wymogów obligatoryjnych, jednak  kryterium nie odnosi się do konkretnego miejsca prowadzenia działalności (lokalizacji księgarni). Miejsca prowadzenia księgarni mogło ulegać zmianie, także np. w trakcie 2023 r.

Czy do planu działań proczytelnicznych można wpisać, wprowadzone w księgarni, warsztaty z kreatywnego pisania?

W zapisach dokumentów programowych (np. Załącznik do regulaminu), gdy mowa o działaniach proczytelnicznych znajduje się katalog otwarty (z frazą "np."), co daje Państwu możliwość wykazania się inicjatywami mniej standardowymi i mniej szablonowymi. Ważne, aby wpisywały się one w cele programu i były zgodne z wymogami – standardami obowiązującymi księgarza-beneficjenta.

Czy wniosek wysyłamy „do 29 [kwietnia]”, czy 29 kwietnia musi on już wpłynąć do IK?

Jeśli chcecie Państwo mieć zagwarantowaną weryfikację formalną wniosku wraz z otrzymaniem informacji zwrotnej o ewentualnych błędach wymagających poprawy wniosek musi zostać skutecznie dostarczony do IK do 29 kwietnia (a więc musi on tego dnia najpóźniej dotrzeć do IK). Sam nabór kończy się natomiast 13 maja br. - i tutaj decyduje data nadania przesyłki/wysyłki via ePUAP.

Czy artykuł sponsorowany w branżowym portalu może być traktowany jako reklama?

Tak, oczywiście.

Czy można zlecić działania reklamowe i promocyjne firmie zajmującej się tego typu usługami?

Tak, jak najbardziej można skorzystać z usług profesjonalistów w tym zakresie.

Czy można koszty prądu rozliczyć, są duże, ponieważ mamy ogrzewanie elektryczne?

Tak, jest to koszt kwalifikowany, należy ująć go w preliminarzu wydatków.

Czy koszty wykonania banerów na stronę www przez grafika mogą być kosztem?

Tak, oczywiście.

Czy koszty wynajmowania przestrzeni targowej [udział księgarni w targach branżowych] można traktować jako koszt kwalifikowany?

Tak, istnieje możliwość rozliczenia takiego wydatku.

Czy sprzęt grający - gramofon z kolumnami - w antykwariacie, gdzie sprzedajemy [także] winyle, jest ok? Zakup będzie wykorzystywany do prowadzenia działań promujących czytelnictwo (spotkania dla dzieci z bajkami).

Tak, można taki sprzęt zakupić w ramach kategorii kosztów „zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia księgarni” – jako sprzęt wykorzystywany do prowadzonej działalności: organizacji wydarzeń promujących książki i czytelnictwo.

Czy wystarczy sam wniosek wysłać w generatorze, aby był skutecznie doręczony?

Nie jest to prawidłowy sposób dostarczenia wniosku.

Wniosek (po jego wypełnieniu i złożeniu w generatorze)  należy przesłać – wydrukowany, opieczętowany i podpisany – za pośrednictwem operatora pocztowego, osobiście lub za pośrednictwem posłańca w 1 egz., przed upływem terminu naboru wskazanego w §7 ust. 2, na adres: Instytut Książki, ul. Zygmunta Wróblewskiego 6, 31–148 Kraków lub dostarczyć elektronicznie opatrzonego podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym na adres skrzynki ePUAP Instytutu Książki: /INSTYTUTKSIAZKI/SkrytkaESP – zasady przesyłania plików dostarczanych elektronicznie opatrzonych podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym określa Załącznik nr 7 do regulaminu.