Aktualności
Wicepremier Gliński otworzył wyremontowane Muzeum Kornela Makuszyńskiego w Zakopanem
Nowoczesne ekspozycje w Muzeum Kornela Makuszyńskiego w Zakopanem, które zostało w środę otwarte po generalnym remoncie, są dostosowane do wieku zwiedzających, co ważne zwłaszcza w takim oddziale, który jest poświęcony autorowi bajek dla dzieci – podkreślił wicepremier, szef resortu kultury Piotr Gliński.
„Wrażenia są bardzo pozytywne. Remonty przynoszą efekty nadspodziewane, bo naprawdę te ekspozycje są i nowoczesne, i dostosowane do zwiedzających, zwłaszcza w takim oddziale, który jest poświęcony Kornelowi Makuszyńskiemu. Ekspozycje są przystosowane do zróżnicowanego widza, bo znajdzie się coś zarówno dla dorosłego miłośnika literatury czy etosu inteligenckiego II Rzeczpospolitej, jak i dla dzieci, bo Makuszyński jednak najszerzej jest kojarzony z literaturą dziecięcą i młodzieżową” – mówił Piotr Gliński podczas otwarcia gruntownie wyremontowanej filii Muzeum Tatrzańskiego.
Wicepremier podkreślił, że Muzeum Tatrzańskie jest obecnie „symbolem rozwoju instytucji muzealnych w całym kraju”.
„Dużo się zmienia i to jest oczekiwana oferta, bo frekwencja popandemiczna w muzeach w Polsce już przekroczyła skalę frekwencji sprzed pandemii. W 2019 roku polskie muzea odwiedziło ponad 40 mln osób, a w tej chwili mamy już większą frekwencję roczną” – dodał.
Pytany o swoją ulubioną pozycję wśród dzieł Makuszyńskiego, wicepremier odpowiedział, że są wśród nich zarówno „Koziołek Matołek”, jak i „Szatan z siódmej klasy”.
„Nietrudno się nie identyfikować z »Szatanem z siódmej klasy«, bo tam jest i wyzwanie, i opowieść o młodym człowieku, który wkracza w dorosłość i etos rycerski, który teraz czasami jest kwestionowany, a został w piękny sposób pokazany przez Makuszyńskiego. Z kolei »Koziołek Matołek« to świat wymyślony. Czytają go, odkrywają i lubią kolejne pokolenia” – mówił Gliński.
Minister kultury zaznaczył, że gruntownie wyremontowana placówka muzeum jest dostosowana dla widza w każdym wieku.
„Znajdziemy tu to, co jest kojarzone z literaturą dziecięcą i dziecięcym doświadczeniem, a to na pewno dzieciaki przyciągnie, z drugiej strony mamy tu przedstawiony kawał polskiej kultury dwudziestolecia międzywojennego i czasów powojennych. Nawet latach stalinowskich można było budować enklawy intelektualne i chronić się przed tym straszliwym czasem. Zresztą przez cały okres PRL-u potrafiliśmy budować mechanizmy przystosowawcze i budować takie enklawy izolacji od systemu, a Zakopane było przez swoje specyficzne położenie, swój etos i historię, miejscem szczególnym, gdzie wiele osób chroniło być może nawet najcenniejsze treści polskiej kultury. I tak chyba przebiegały te ostatnie lata życia Kornela Makuszyńskiego pod Giewontem” – zakończył Gliński.
Remont willi Opolanka, w której mieszkał Kornel Makuszyński, kosztował 4,5 mln zł. Projekt był dofinansowany z funduszy unijnych. W wnętrzach można zobaczyć m.in. oryginalne meble autora „Koziołka Matołka” czy jego maskę pośmiertną oraz kolekcję dzieł sztuki gromadzoną przez Makuszyńskiego. Wiele cennych przedmiotów oraz duża biblioteka Makuszyńskich zostały zniszczone w Warszawie w czasie drugiej wojny światowej.
Muzeum, w zakopiańskim domu Makuszyńskiego, powstało w 1966 roku ze zbiorów ofiarowanych społeczeństwu przez Janinę Gluzińską-Makuszyńską – wdowę po pisarzu.
Kornel Makuszyński urodził się w 1884 roku w Stryju. Przyjeżdżał regularnie do Zakopanego już od 1906 roku, a w międzywojniu spędzał pod Giewontem kilka miesięcy w roku. Po drugiej wojnie światowej, kiedy jego warszawskie mieszanie zostało zrujnowane, na stałe zamieszkał w Zakopanem. Przez władze komunistyczne został skazany na zapomnienie. Przestano wydawać jego dzieła. Zmarł w Zakopanem w 1953 roku.
źródło: Szymon Bafia, PAP