Aktualności

27.09.2018

„Obiecanki” Agnieszki Świętek najlepszym polskim albumem komiksowym

Na zakończonym 16 września 29. Międzynarodowym Festiwalu Komiksów i Gier w Łodzi przyznano coroczne nagrody festiwalowe. Za najlepszy polski album komiksowy minionego roku uznano Obiecanki Agnieszki Świętek. Statuetki powędrowały również do najlepszego wydawcy (Non Stop Comics), doktora humoris causa i autorów krótkich form.

Opublikowany przez Kulturę Gniewu album Obiecanki to opowieść o rozstaniu rodziców pokazana z punktu widzenia ich dwóch młodych córek. Każda z nich inaczej przeżywa odejście ojca, obie jednak w głębi serca tęsknią za nim i mają nadzieję, że wróci do domu. Postacie w komiksie to antropomorficzne zwierzęta. Autorka nadała im cechy reprezentatywne dla ich gatunków. Główni bohaterowie to rodzina szopów. W naturze dorosłe samce tych zwierząt żyją w samotności. Po zapłodnieniu samicy odchodzą, szukając nowych partnerek. Zatem samica zdana jest wyłącznie na siebie w opiece nad małymi.

W świecie zwierząt takie zachowanie jest naturalne. Agnieszka Świętek postanowiła sprawdzić, co by się zmieniło, gdyby szopom nadano ludzkie cechy, przez co odczuwałyby brak ojca i tęskniły za nim. „Wybór płci również nie był decyzją przypadkową – chciałam pokazać, jak ważną rolę odgrywa w wychowaniu ojciec” – mówi artystka. Obiecanki to pełnowymiarowy debiut zdolnej rysowniczki. Zrealizowany został jako praca dyplomowa na ASP w Katowicach.

Podczas festiwalu przyznano również nagrodę dla najlepszego ubiegłorocznego wydawcy komiksów w Polsce. Organizatorzy wręczyli wyróżnienie oficynie Non Stop Comics, powołanej do życia przez Sonię Dragę, prezes wydawnictwa Sonia Draga. Pod szyldem NSC ukazują się m.in. liczne tytuły z katalogu Image Comics, żeby wymienić chociażby nagrodzoną Eisnerami Monstressę, a także Paper Girls, Giant Days czy Zabij albo zgiń. W uzasadnieniu podano, że nagroda należy się „za odważne wejście na polski rynek komiksowy, za wyszukiwanie i wydawanie dobrych i wyrazistych autorskich komiksów ważnych twórców ze świata oraz przemyślaną politykę wydawniczą”.

Doktorat humoris causa, czyli Nagrodę im. Papcia Chmiela za wybitne zasługi dla polskiego komiksu otrzymał z kolei Wojciech Jama, wieloletni kolekcjoner wszystkiego, co związane z opowieściami obrazkowymi, twórca Muzeum Dobranocek w Rzeszowie, który planuje otworzyć podobne Muzeum Komiksów. Doceniony został „za wielką miłość do komiksu polskiego i światowego, za ogromną pasję kolekcjonerską oraz niezwykłą wytrwałość w dążeniu do postawionych sobie celów”.

Jury konkursu na krótką formę komiksową przyznało następujące nagrody: trzy równorzędne wyróżnienia w wysokości 1000 złotych brutto dla: Bartosza Sztybora (scenariusz) i Minjung Kang (rysunki) za pracę pt. There’s no sweetness in chilli, Mateusza Wiśniewskiego (scenariusz) i Piotra Nowackiego (rysunki) za Cykora oraz dla Kacpra Kwiatkowskiego (scenariusz) i Piotra Leszczyńskiego (rysunki) za historię pt. Good times; trzecią nagrodę w wysokości 2000 złotych brutto dla Pawła Garwola (scenariusz i rysunki) za komiks „Kino”; drugą nagrodę w wysokości 3500 złotych brutto dla Tomasza Kontnego (scenariusz) i Agaty Wawryniuk (rysunki) za Rozmowę; pierwszą nagrodę w wysokości 4500 złotych brutto dla Stipana Tadicia (scenariusz na podst. tekstu Andrija Škare i rysunki) za pracę pt. Goalkeeper. Grand Prix konkursu na krótką formę komiksową w wysokości 7000 złotych brutto zdobyli Bartosz Sztybor (scenariusz) i Henryk Glaza (grafika) za opowieść Nos.

[źródło: booklips.pl]