Aktualności

grafika informacyjna
18.03.2024

Uniwersytet Łódzki ogłosił nabór prac do Nagrody im. prof. Tadeusza Kotarbińskiego

Uniwersytet Łódzki ogłosił nabór prac do jubileuszowej X edycji Nagrody im. Pierwszego Rektora Uniwersytetu Łódzkiego Profesora Tadeusza Kotarbińskiego na najlepszą książkę humanistyczną. Prace mogą zgłaszać wszystkie instytucje naukowe w Polsce do 17 maja. Autor zwycięskiego dzieła otrzyma 70 tys. zł na dalszy rozwój naukowy.

Kapituła konkursu już po raz dziesiąty oceni i nagrodzi najlepsze dzieła naukowe z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Prace do konkursu mogą zgłaszać uczelnie, jednostki organizacyjne uczelni, instytuty PAN, wydawnictwa naukowe i inne instytucje naukowe. Każda z tych jednostek może przesłać jedną książkę, która została opublikowana w 2023 r. Spośród nich Kapituła wybierze maksymalnie pięć dzieł nominowanych do nagrody. Nominacje zostaną ogłoszone do końca września br. Autor jednej z prac, uznanej za najlepszą, otrzyma nagrodę w wysokości 70 tys. zł. Wręczenie dyplomów autorom nominowanych dzieł oraz ogłoszenie laureata nagrody nastąpi 1 grudnia 2024 roku podczas uroczystej gali w Łodzi.

Prace na konkurs można zgłaszać pocztą tradycyjną na adres: Centrum Komunikacji i PR Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Uniwersytecka 3, 90-137 Łódź lub elektronicznie na e-mail: nagroda.kotarbinskiego@uni.lodz.pl.

Nagroda im. Prof. Tadeusza Kotarbińskiego za wybitne dzieło naukowe z zakresu nauk humanistycznych została ustanowiona w 2015 r., w ramach obchodów 70-lecia UŁ. Pierwszym jej laureatem został Jan Strelau za publikację z dziedziny psychologii. W zeszłym roku nagrodzono historyka dr. Jakuba Gałęziowskiego za pracę „Niedopowiedziane biografie. Polskie dzieci urodzone z powodu wojny”, a wcześniej otrzymali ją: Maciej Świerkocki, Jerzy Zajadło, Ewa Kołodziejczyk, Dorota Sajewska, Andrzej Friszke, Grzegorz Ziółkowski, Zbigniew Szmyt.

Patron nagrody – prof. Tadeusz Kotarbiński – był pierwszym rektorem UŁ, wybitnym etykiem, filozofem i wykładowcą akademickim. W swoim dorobku zwracał uwagę na to, jak istotna w pracy wykładowcy akademickiego jest etyka i rola „opiekuna spolegliwego”, czyli człowieka wrażliwego na potrzeby innych, empatycznego, otwartego.