Literatura

Tomasz Łubieński
urodzony 18 kwietnia 1938 roku w Warszawie, prozaik, dramatopisarz, eseista i tłumacz literatury pięknej, syn katolickiego działacza politycznego i publicysty Konstantego Łubieńskiego.
Debiutował jako poeta w 1955 w "Dziś i jutro". Studiował historię i polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W czasie studiów publikował w "Twórczości" (1958-1961) i "Współczesności" (1959 i w l. 1962-1965). W 1961 mieszkał przez rok we Francji. Po powrocie do Polski publikował na łamach miesięcznika "Polska" (do 1971). Od 1971 do 1981 pracował w tygodniku "Kultura". Od 1978 publikował w czasopiśmie "Res Publica" (którego był współzałożycielem), wychodzącym najpierw w drugim obiegu wydawniczym, a od 1987 oficjalnie. W latach osiemdziesiątych publikował także w czasopismach emigracyjnych "Aneks" i "Zeszyty Literackie". Od 1989 do 1992 był członkiem redakcji "Tygodnika Solidarność". W sezonie 1995/1996 pełnił funkcję kierownika literackiego warszawskiego "Teatru Na Woli". Od 1996 w zespole redakcyjnym miesięcznika "Teatr". Od 1998 jest redaktorem naczelnym miesięcznika "Nowe Książki". W 1989 współzakładał Stowarzyszenie Pisarzy Polskich, był Prezesem Oddziału Warszawskiego w l. 1989-1996.
„Głównym tematem twórczości Łubieńskiego (dramatów i esejów historycznych) są XIX-wieczne dzieje Polski, które ukazuje w ich wielorakim, zarówno politycznym, narodowym i społecznym, jak też kulturowym, etycznym i psychologicznym skomplikowaniu, niejednokrotnie w sposób polemiczny wobec tradycyjnych, zmitologizowanych ujęć, często także z aktualizującym podtekstem. Insteresuje go zwłaszcza ludzki, jednostkowy wymiar przeszłości” (Grzegorz Wołowiec).
Spośród sztuk teatralnych Łubieńskiego najbardziej znane są "Zegary" (1968) i "Koczowisko" (1974). Jest także autorem powieści "Pod skórą" (1980), książek biograficznych o Mierosławskim („Czerwonobiały”, 1983) i o Norwidzie („Norwid wraca do Paryża”, 1989). Wydał zbiór opowiadań "Ćwiczenia" (1962). Wybór swoich wierszy opublikował w 1966 pod tytułem "Nieobecni mają rację". Najgłośniejsza jego książka to tom esejów historycznych "Bić się czy nie bić" (1976, wydanie rozszerzone 1997), w którym rozważa uwarunkowania, celowość i konsekwencje polskich powstań narodowych.
BIBLIOGRAFIA:
Powieści, opowiadania, eseje, poezja:
- Ćwiczenia (1962)
- Bić się czy nie bić? (1976, 1978, 1980, 1989, 1997)
- Pod skórą (1980)
- Czerwonobiały (1983)
- Pisane przedwczoraj (1983)
- Bohaterowie naszych czasów (1986)
- Norwid wraca do Paryża (1989, 1993)
- Porachunki sumienia (1994)
- Nieobecni mają rację (1996)
- M jak Mickiewicz (1999, 2003, 2005)
- Ani tryumf, ani zgon (2004, 2009)
- Wszystko w rodzinie (2004)
- 1939. Zaczęło się we wrześniu (2009)
- Turnus (2012)
- Molier nasz współczesny (2014)
Sztuki teatralne:
- Gra (1959)
- Zegary (1968)
- Koczowisko (1974)
- Ćwiczenia z aniołem (1976)
- Przez śnieg? (1981)
- Śmierć Komandora (1983)
- Trzeci oddech (1991)
- Strefa nadgraniczna (1992)
- Śniadanie do łóżka (1994)
- Wzgórze (1996)