Aktualności

19.10.2023

„Czytaj i wejdź do gry” – proczytelnicza kampania NPRCz 2.0 ze sportowcami

Konferencja prasowa inaugurująca kampanię społeczną „Czytaj i wejdź do gry”, w której czołowi sportowcy zachęcają do czytania, odbyła się w środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie.

Kampania jest przedsięwzięciem Narodowego Centrum Kultury i Polskiej Ligi Siatkówki realizowanym pod egidą Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Celem kampanii jest zaangażowanie sportowców do promowanie czytelnictwa.

„Można czytać i uprawiać sport, amatorsko i profesjonalnie. Tak jak robią nasi wybitni sportowcy, którzy nieustanie zachęcają do czytania” – powiedział dyrektor Narodowego Centrum Kultury Rafał Wiśniewski. „Pokazujemy czołowych sportowców, którzy bardzo ciężko trenują, a mimo to czytają, aby kompensować napięcia, izolować się od otaczającego świata, żeby nadać sens swojej pracy. Młodzi ludzie często uprawiają sport i chcemy, żeby jeszcze częściej sięgali po książki” – dodał. „Kiedy zaczynamy czytać zmienia się świat. Tak samo, gdy zaczynamy uprawiać sport świat zmienia się na lepsze. Nie szukajmy wymówek, zacznijmy to robić dzisiaj” – podkreślił.

„Połącznie sportu i czytelnictwa nie jest zaskakujące. Od starożytności do dziś osoby czytające uprawiały sport. Ostatnie badania amerykańskie pokazują, że osoby czytające częściej uprawiają sport niż nieczytające” – powiedział PAP dyrektor Biblioteki Narodowej dr Tomasz Makowski. „To jest rodzaj aktywności, która jest nam potrzebna, żeby dobrze przeżyć życie i utrzymać nasze zdrowie fizyczne i psychiczne, obniżyć poziom stresu, zwłaszcza w obecnym dynamicznym świecie” – wyjaśnił. „Czytanie obniża poziom lęku i stresu, a uprawianie sportu pozwala nam zachować jak najdłużej młodość. Jedno z drugim znakomicie się wiąże i wcale się nie wyklucza. Jedno i drugie dostarcza nam endorfin, przez co czujemy się lepiej” – przypomniał Makowski.

„Nieprawdą jest panujący u nas stereotyp, że ludzie uprawiający sport nie czytają. Osoby aktywne dużo częściej czytają niż nieaktywne. Tak po prostu jest” – podsumował dyrektor Biblioteki Narodowej.

Na konferencji zaprezentowano dwa spoty reklamowe kampanii, które będą emitowane w różnych mediach. W pierwszym do czytania zachęcała Maria Stenzel zawodniczka klubu MOYA Radomka Radom. W drugim – Mateusz Bieniek siatkarz Aluronu CMC Warta Zawiercie. W kampanii udział wzięli także przedstawiciele innych dyscyplin sportu: kulomiot, mistrz olimpijski oraz dwukrotny mistrz świata Tomasz Majewski i piłkarz Legii Warszawa Bartosz Kapustka.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa to – jak przypomniał Rafał Wiśniewski – największy program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na lata 2021-25. Budżet tego programu to blisko 1 miliard 100 milionów złotych. W skład NPRCz 2.0 wchodzą cztery priorytetowe obszary wsparcia, zarządzane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, Bibliotekę Narodową, Narodowe Centrum Kultury oraz Instytut Książki.

źródło: PAP, Tomasz Szczerbicki

Udostępnianie informacji PAP – klauzula informacyjna