Aktualności

15.05.2008

Warsztaty na temat sprzedaży praw autorskich do polskich książek

Instytut Książki zaprasza do udziału w warsztatach "Sprzedaż praw autorskich do polskich książek za granicę – praktyka wydawnicza". Warsztaty odbędą się 16 czerwca (poniedziałek), w warszawskim oddziale Instytutu Książki /Pałac Kultury i Nauki, IX piętro, sala 912/ w godzinach 11:00-16:30.

Celem warsztatów jest przybliżenie uczestnikom zagadnień związanych ze sprzedażą praw do polskiej literatury za granicę, takich jak wyszukiwanie wydawców zagranicznych i skuteczne nawiązywanie kontaktu, efektywne wykorzystanie targów książki, sposoby prezentacji oferty wydawnictwa, aspekty formalne współpracy z wydawcą zagranicznym. Powyższe zagadnienia zostaną przedstawione w oparciu o praktykę wydawniczą.

Warsztaty poprowadzi Magdalena Hajduk-Dębowska, która przez 7 lat zajmowała się obrotem licencjami w wydawnictwie ZNAK, a obecnie współtworzy wydawnictwo Karakter oraz sprzedaje prawa do książek wydawnictwa Czarne.

Informacje i zgłoszenia do 31 maja:
tel.: (12) 433 70 40, e-mail: biuro@instytutksiazki.pl

Ilość miejsc ograniczona!

Ogólny plan warsztatów:

1) Dlaczego warto sprzedawać prawa:
a. ogólne wprowadzenie na temat pojęcia sprzedaży praw;
b. korzyści płynące ze sprzedaży praw.

2) Jak dostrzec potencjał w wydawanych książkach:
a. jak rozpoznać, czy wydana przez nas książka może być interesująca dla wydawcy zagranicznego;
b. czy w umowie z autorem zawrzeć klauzulę o prawach zagranicznych;
c. jak zdefiniować interesującego nas wydawcę.

3) W jaki sposób poszukiwać wydawców zagranicznych i nawiązywać z nimi kontakt:
a. gdzie znaleźć odpowiadające nam wydawnictwa;
b. skąd wziąć namiary na interesujące nas osoby;
c. jak skutecznie docierać do tych osób.

4) Rola targów książki – jak najefektywniej je wykorzystać:
a. przygotowanie do targów: kiedy zacząć, na co zwrócić uwagę;
b. organizacja spotkań – układanie grafików, celowane spotkania podczas targów, przebieg spotkania targowego, niezbędne elementy, jak maksymalnie wykorzystać czas spotkania targowego;
c. nawiązywanie kontaktów podczas targów;
d. działania potargowe i ich znaczenie;

5) Prezentacja oferty wydawnictwa:
a. sposoby prezentacji;
b. kanały prezentacji.

6) Materiały o książkach – na targi i nie tylko:
a. jakie materiały przygotować;
b. jak je przygotować.

7) Monitorowanie procesu recenzyjnego w wydawnictwach zagranicznych:
a. znaczenie stałego kontaktu z wydawcami;
b. wymiana informacji.

8) Gdy uda się sprzedać prawa:
a. przyjmowanie ofert;
b. negocjowanie warunków;
c. informacje o dofinansowaniach zakupu praw oraz tłumaczenia z IK.

9) Umowy: niezbędne elementy, zapisy.

10)Kwestie podatkowe: certyfikaty.

11)Narzędzia ułatwiające pracę przy sprzedaży praw.