Aktualności

fot. Urząd Miejski Wrocławia
11.01.2023

Przyznano stypendia artystyczne prezydenta Wrocławia

Kolejnym 25 artystom przyznano stypendia artystyczne prezydenta Wrocławia. Wśród nagrodzonych stypendiami artystów znalazło się trzech pisarzy: Tomasz Majeran, Kamil Kawalec i Michał Zygmunt.

W ósmym naborze, na pierwsze półrocze 2023 roku i cały 2023 rok, złożono łącznie 141 wniosków. Stypendia, w wysokości 2500 zł brutto miesięcznie, zostały przyznane osobom zajmującym się twórczością artystyczną w 6 dziedzinach: film (1 stypendium), literatura (3 stypendia), muzyka (6 stypendiów), teatr (4 stypendia), sztuki wizualne (9 stypendiów) i upowszechnianie kultury (2 stypendia).

„Łącznie w ośmiu dotychczasowych edycjach przyznaliśmy 170 stypendiów artystycznych na kwotę ponad 3,6 mln zł. Program przynosi znakomite efekty, jesteśmy zachwyceni wieloma pracami, które już powstały. Jestem przekonany, że i tym razem nasze stypendia nie tylko pomogą w realizacji planów zawodowych i pasji, ale znów staną się olbrzymią wartością dla Wrocławia” – mówił prezydent Jacek Sutryk podczas uroczystego wręczania stypendiów.

Laureaci VIII edycji:

film:

1. Magdalena Zarębska

literatura:

2. Kamil Kawalec
3. Tomasz Majeran
4. Michał Zygmunt

muzyka:

5. Maciej Frett
6. Paweł Kulczyński
7. Ryszard Lubieniecki
8. Bogumił Misala
9. Albert Pyśk
10. Marta Śniady

teatr:

11. Anita Jakubik
12. Krzysztof Kopka
13. Adam Pietrzak
14. Rafał Pietrzak

sztuki wizualne:

15. Anna Bujak
16. Ada Gruszka
17. Malwina Hajduk-Kawalec
18. Maciej Janus
19. Paweł Mildner
20. Izabela Opiełka
21. Maria Rowdo-Bykowska
22. Katarzyna Tomaszewska
23. Liliana Zeic

upowszechnianie kultury:

24. Anna Lewińska
25. Urszula Rybicka

Sylwetki pisarzy nagrodzonych stypendiami:

Kamil Kawalec

Poeta, animator kultury, muzyk. Założyciel i redaktor naczelny magazynu poetycko-społecznego „Zakład". Autor publikacji pt. „Reguły gry. Antologia młodej poezji wrocławskiej 2020 r.", za którą był nominowany do nagrody Warto 2021. Finalista projektu Połów 2021 organizowanego przez Biuro Literackie. Zwycięzca XXIX turnieju im. Rafała Wojaczka.

Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Rzeka, którą żyjemy"

Celem projektu jest stworzenie książki, której motywem przewodnim stanie się Odra. Projekt ma na celu symboliczne złożenie hołdu rzece, zwierzętom i ludziom z nią związanym. Stworzenie serii opowiadań, shortstory, próz poetyckich opartych o współistniejącą kulturę związaną z Odrą.

Tomasz Majeran

Studiował filologię polską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz filozofię na Uniwersytecie Wiedeńskim. Autor trzech książek poetyckich i jednej prozatorskiej. Na kanwie jego wierszy z tomu „Koty. Podręcznik użytkownika" powstał recital prezentowany w ramach Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2017 roku. Jego teksty publikowane były w „Odrze", „Twórczości", „Gazecie Wyborczej", „Rzeczpospolitej" i „Przekroju".

Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Zdania odrębne"

„Zdania odrębne" to roboczy tytuł zbioru opowiadań o uchodźcach wojennych, którzy przybyli do Wrocławia po wybuchu wojny w Ukrainie na początku 2022 roku. Artystycznie i faktograficznie wiarygodny zapis wyjątkowego momentu w historii Wrocławia. Centralnym miejscem, łączącym większość z kilkudziesięciu postaci, jest Dworzec Główny we Wrocławiu – to na nim spotykają się i rozdzielają losy bohaterów.

Michał Zygmunt

Publicysta kulturalny, pisarz, scenarzysta. Studiował Prawo na Uniwersytecie Wrocławskim. Autor powieści „New romantic" i „Lata walk ulicznych". W roku 2013 stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2014 laureat Wyszehradzkiej Rezydencji Literackiej. Autor czterech powieści, dwóch wyróżnianych scenariuszy filmowych, współautor dwóch zrealizowanych scenariuszy filmowych, trzech antologii prozatorskich i dwóch zbiorów esejów filmoznawczych.

Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Pająki z Marsa – powieść"

Na poziomie fabularnym to rozgrywająca się między współczesnością a rokiem 1990 powieść o młodym, aspirującym filmowcu, usiłującym rozwikłać zagadkę zaginięcia swojego przyjaciela, członka tajemniczej sekty działającej na górze Ślęży. Na poziomie metafory to krytyczna opowieść o polskiej transformacji ustrojowej.