Aktualności

27.10.2010

Program Rozwoju Bibliotek: drugi nabór

W styczniu 2011 r. ruszy nabór do drugiej rundy Programu Rozwoju Bibliotek, którego celem jest uczynienie z bibliotek na wsi i w małych miejscowościach nowoczesnych lokalnych centrów wiedzy, informacji i kultury - poinformował prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Jacek Wojnarowski.

Pierwsza runda programu ruszyła w kwietniu ub.r. Uczestniczy w niej w całej Polsce 1865 bibliotek znajdujących się w gminach wiejskich, wiejsko-miejskich oraz w gminach miejskich, nieprzekraczających 20 tys. mieszkańców. Najwięcej z nich jest w województwach: małopolskim (214) i warmińsko-mazurskim (190), a najmniej w łódzkim (26), świętokrzyskim (60) i podlaskim (61).

Biblioteki uczestniczące w Programie wyposażone zostały w sprzęt komputerowy. Łącznie w całym kraju do bibliotek trafiło ponad 1400 komputerów wraz z monitorami i oprogramowaniem, ponad 150 laptopów, prawie 1300 urządzeń wielofunkcyjnych (umożliwiających drukowanie, skanowanie, kopiowanie i faksowanie), ponad 240 drukarek, ponad 150 projektorów multimedialnych wraz z ekranami i prawie 1900 aparatów cyfrowych.

Zorganizowano też szkolenia, w których wzięło ponad 1800 osób. Miały one za zadanie przygotować bibliotekarzy do spełniania nowych ról - menedżerów i animatorów kultury. W ramach warsztatów planowania rozwoju biblioteki dowiadywali się oni jak planować działania, aby były ciekawe dla mieszkańców, jak promować swoje placówki i w jaki sposób zachęcać partnerów do współpracy. Szkolenia obejmowały też sposoby pozyskiwania funduszy na działalność bibliotek oraz umiejętność wykorzystywania w codziennej pracy nowych technologii.

W listopadzie ruszą zaś szkolenia specjalistyczne, podczas których bibliotekarze poznają nowe metody pracy z czytelnikami, nauczą się, jak pracować z dziećmi, osobami starszymi,
niepełnosprawnymi, a także z emigrantami. Poznają nowe sposoby konserwacji zbiorów, digitalizacji zasobów bibliotecznych. Jeden z kursów nazwano "Miejsce dla obywateli: e-administracja".

"Ponad 10 milionów ludzi w Polsce to osoby w wieku powyżej 50 lat, które nie korzystają w ogóle z komputerów, często dlatego, że nie potrafią lub nie czują potrzeby korzystania z narzędzi informatycznych. Przeszkolony odpowiednio bibliotekarz, wyposażony w sprzęt, może im w razie potrzeby pomagać; chodzi np. o dostęp do usług bankowych, zapisanie się w kolejkę do lekarza, itd. Biblioteka będzie pierwszym i najbliższym miejscem gdzie taka osoba będzie mogła się udać i skorzystać ze stworzonych tam możliwości" - mówił Wojnarowski. 

Program Rozwoju Bibliotek został zaplanowany na pięć lat (2009-2013). Fundusze na jego realizację to 28 mln dolarów z grantu przekazanego Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności przez Fundację Billa i Melindy Gatesów. Łącznie w całym kraju w programie ma wziąć udział 3300 placówek z 1120 gmin. 

Program realizuje Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, specjalnie w tym celu powołana przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności. 
(PAP)