Aktualności

01.06.2007

Oświadczenie Instytutu Książki w sprawie zmian na liście lektur szkolnych

Z dużym niepokojem przyjmujemy wiadomość dotyczącą zmian na liście lektur szkolnych proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 maja 2007).

Dobór książek czytanych przez uczniów jest oczywiście zadaniem niełatwym, powinna być to jednak grupa tekstów kluczowych dla poznania polskiej i światowej tradycji literackiej, a zarazem zestaw dzieł uczących mądrego patrzenia na rzeczywistość. Trudno wyobrazić sobie człowieka z wykształceniem średnim, który nie poznał żadnej powieści Dostojewskiego, obcy jest mu "Faust" Goethego czy "Proces" Kafki - filary europejskiej kultury XIX i XX wieku. Zapis przewidujący omówienie „wybranej powieści europejskiej XX wieku" wydaje się niewystarczający. Zaskakująca jest także decyzja o usunięciu z listy lektur obowiązkowych autorów tak ważnych dla polskiej kultury jak Witold Gombrowicz, S. I. Witkiewicz oraz Joseph Conrad (zwłaszcza w kontekście trwającego Roku Conrada i Roku Gombrowiczowskiego 2004): we wszystkich tych trzech wypadkach chodzi wszak nie tylko o wybitnych twórców, których dzieła łączą nowatorską formę z poważną - i aktualną - problematyką, ale także o najbardziej rozpoznawalnych w świecie ambasadorów polskiej kultury. Cieszy natomiast fakt, że na listę lektur trafiło dzieło kolejnego z owych wielkich ambasadorów: "Cesarz" Ryszarda Kapuścińskiego.

dr Magdalena Ślusarska, dyrektor Instytutu Książki