Aktualności

20.01.2011

Nabór do Programu Rozwoju Bibliotek

II runda Programu Rozwoju Bibliotek rusza 31 stycznia 2011 r. Program Rozwoju Bibliotek jest skierowany do bibliotek publicznych ze wszystkich gmin wiejskich, wszystkich gmin wiejsko-miejskich oraz z tych gmin miejskich, które liczą do 20 tys. mieszkańców (stan na 31 grudnia 2009 r. – GUS).

Do II rundy nie mogą zgłaszać się biblioteki uczestniczące w I rundzie Programu Rozwoju Bibliotek jako Biblioteki Wiodące. Biblioteki, które uczestniczą w I rundzie jako Partnerskie będą mogły zgłaszać się do II rundy tylko w roli Wiodących, po spełnieniu określonych warunków – w tej sprawie FRSI skieruje do obecnej grupy Bibliotek Partnerskich oddzielną korespondencję po 20 października br.

Nabór rozpocznie się 31 stycznia 2011 r. i potrwa do 31 marca 2011 r. 

Zasady programu:

• W programie mogą uczestniczyć biblioteki publiczne niezależnie od swojej formy organizacyjnej, tzn.: samodzielne, połączone z inną instytucją (np. z Gminnym Ośrodkiem Kultury czy szkołą), działające w strukturze Urzędu Gminy, posiadające status instytucji kultury, nieposiadające statusu instytucji kultury.
• W programie uczestniczy publiczna biblioteka gminna wraz ze wszystkimi swoimi filiami.
• Biblioteka może wziąć udział w programie jako Biblioteka Wiodąca lub jako Biblioteka Partnerska. Bibliotekom Wiodącym zaoferujemy więcej korzyści, ale postawimy więcej wymagań. Biblioteka występująca w roli Partnerskiej będzie miała mniej zobowiązań, ale i ograniczoną - w porównaniu z Bibliotekami Wiodącymi - ofertę wsparcia.
• Biblioteką Wiodącą może zostać tylko biblioteka posiadająca przynajmniej jedną filię.
• Biblioteki, które nie posiadają filii, mogą wziąć udział w Programie tylko jako Biblioteki Partnerskie.
• Podstawową zasadą Programu Rozwoju Bibliotek jest partnerstwo, dlatego każda Biblioteka Wiodąca będzie współpracowała w programie z trzema Bibliotekami Partnerskimi. Ta współpraca rozpocznie się już na etapie zgłaszania się do programu.
• Umowę uczestnictwa w Programie zawierają trzy strony: FRSI, Biblioteka oraz Gmina. Część zobowiązań umowa będzie nakładała na bibliotekę, a część będzie dotyczyła gminy.

Program Rozwoju Bibliotek daje bibliotekarkom i bibliotekarzom możliwość udziału w rozbudowanym i bardzo praktycznym systemie szkoleń oraz otrzymania sprzętu multimedialnego szczególnie przez te placówki, w których do tej pory nie było komputerów dostępnych do publicznego użytku. Zważywszy na fakt, że obecnie trwają prace nad budżetami gminnymi i przyszłorocznymi budżetami bibliotek, zachęcamy do zarezerwowania środków w budżetach na podróże związane z udziałem w szkoleniach oraz na dostosowywanie pomieszczeń bibliotecznych do przyjęcia sprzętu multimedialnego.

Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności jest partnerem Fundacji Billa i Melindy Gates w przedsięwzięciu, które ma ułatwić polskim bibliotekom publicznym dostęp do komputerów, internetu i szkoleń. Program Rozwoju Bibliotek jest realizowany w Polsce przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

KONTAKT:
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
ul. Grójecka 1/3
02-019 Warszawa
INFOLINIA PROGRAMU czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 – 16:00 pod numerem telefonu 022 579 17 39
NUMER FAKSU, na który należy przesyłać wydrukowane i podpisane wnioski do programu:
022 379 25 29
ADRES E-MAIL, pod który można pisać w sprawach dotyczących naboru do programu: rekrutacja@biblioteki.org
STRONA INTERNETOWA: www.biblioteki.org