Aktualności
Umowę o współprowadzeniu Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi podpisał w środę z Fundacją Correspondance des Arts wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński. Jednocześnie na funkcję p.o. dyrektora tej instytucji powołał prof. Jolantę Rudzką-Habisiak.
„Finalizujemy wreszcie wieloletni proces dochodzenia do rozwiązania instytucjonalnego problemu Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi. Powołujemy instytucję, która będzie współprowadzona przez Fundację Correspondance des Arts i polskie państwo reprezentowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, efektem czego będzie możliwość przeniesienia wieczystej dzierżawy nieruchomości (zabytkowej willi fabrykanta Henryka Grohmana – przyp. PAP) na rzecz nowo powołanej instytucji i istotnego zasilania z budżetu państwa jej funkcjonowania” – podkreślił Gliński podczas uroczystości podpisania umowy.
Jak dodał, na utrzymanie Muzeum MKiDN przeznaczy rocznie 2 mln zł. Przypomniał także, że Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi istnieje już prawie od 30 lat – w tym czasie stało się instytucją „wyjątkową i unikalną”, gromadzącą wiedzę dotyczącą druku i książki artystycznej.
„W Muzeum jest też zaklęty duch, bo oprócz know-how potrzebne są jeszcze siły moralne i duchowe, które niosą taki projekt przez lata i to dzięki państwu Tryzno i środowisku, które tutaj zgromadzili, to wszystko dla Polski się tutaj zachowało” – zaznaczył wicepremier.
Gliński przypomniał też, że utworzenie Muzeum było trudne z punktu widzenia prawno-instytucjonalnego, ponieważ zabytkowa willa, w której instytucja działała od początku, była własnością skarbu państwa we władaniu Miasta Łódź; z uwagi na zaszłości Muzeum było obciążone olbrzymim długiem w wysokości 30 mln zł wobec ZUS i miało pewne zaległości wobec Miasta.
„Udało się dzięki zrozumieniu tych dwóch instytucji. Jeszcze raz dziękuję za to prezes ZUS pani profesor Gertrudzie Uścińskiej” – dodał minister kultury.
Wicepremier zapowiedział też, że już w styczniu Muzeum otrzyma formalne prawo do wieczystego użytkowania nieruchomości.
Współtwórczyni Muzeum, prezes Fundacji Correspondance des Arts Jadwiga Tryzno, wyjaśniła, że podpisanie umowy poprzedziły 10-miesięczne pertraktacje i rozmowy z MKiDN.
„Muzeum zyskuje znaczące możliwości rozwoju. (...) Będzie on dwukierunkowy – przede wszystkim związany z remontem tego zabytku, którego stanu przez ostatnie 30 lat staraliśmy się nie pogorszyć. Jako Fundacja będziemy pilnować, aby budynek po remoncie mógł służyć współczesnym potrzebom – ekspozycyjnym, koncertowym, ze zbieraniem sztuki książki we wszystkich jej przejawach. Równocześnie bardzo nam zależy, by zachować jego charakter i ducha” – podkreśliła.
Drugim ważnym kierunkiem w rozwoju Muzeum ma być organizowanie warsztatów służących artystom, pozwalające im tworzyć w technikach unikatowych, co umożliwi bogata kolekcja rzadko spotykanych, historycznych urządzeń, które przez lata zgromadzili państwo Tryznowie.
Podczas uroczystości w środę wicepremier – zgodnie z rekomendacją Fundacji Correspondance des Arts – powołał na stanowisko p.o. dyrektora Muzeum Książki Artystycznej prof. Jolantę Rudzką-Habisiak, artystkę plastyka i byłą rektor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
„To jest kultowe miejsce w Łodzi i zrobię wszystko, by tak pozostało” – zaznaczyła prof. Rudzka-Habisiak.
Zapowiedziała też, że jedna z sal w Muzeum zostanie poświęcona Henrykowi Grohmanowi – dawnemu właścicielowi willi, który był znany w dawnej Łodzi jako mecenas sztuki, a także rodzinie Tryznów. Placówka ma także zyskać nowych patronów – Emilię i Zbigniewa Brzezińskich – co ze wzruszeniem przyjął ich syn, ambasador Stanów Zjednoczonych, Mark Brzeziński.
Jak przypomniała Jadwiga Tryzno, to właśnie Brzezińscy 1 października 1993 roku, otworzyli Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi i wielokrotnie wspierali łódzkie środowisko artystyczne. Tryznowie przez wiele lat utrzymywali z nimi kontakty, wydali m.in. dwie książki z bibliografią Zbigniewa Brzezińskiego, ilustrowane rysunkami, które dyplomata wykonywał mimochodem podczas oficjalnych posiedzeń i spotkań.
Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi utworzyli w 1993 r. Jadwiga Tyzno i jej mąż – nieżyjący już grafik i malarz Janusz Tryzno. Artyści gromadzili stare maszyny drukarskie, czcionki i wyposażenie dawnych drukarni. Sami czerpali papier, drukowali, wydawali nietypowe książki i publikacje.
W zabytkowej, na wpół zrujnowanej, willi łódzkiego fabrykanta Henryka Grohmana powstała prawdziwa enklawa dla artystów. Muzeum ma kilka ważnych kolekcji m.in. zbiór „Polska Książka Artystyczna z przełomu XX i XXI wieku”, kolekcję „Książki o Książkach” oraz unikatowy zbiór urządzeń technicznych, m.in. drukarskich, papierniczych, introligatorskich.
źródło: PAP, Agnieszka Grzelak-Michałowska