Aktualności
Zbliża się jedna z największych w kraju imprez promujących czytelnictwo: Międzypokoleniowy Festiwal Literatury Dziecięcej, który odbędzie się w dziesięciu miastach, potrwa dziesięć miesięcy i skierowany będzie do trzech pokoleń czytelników.
Międzypokoleniowy Festiwal Literatury Dziecięcej będzie promował wartościową literaturę i jej twórców. Zaplanowane są interaktywne spotkania z literatami, warsztaty z artystami, happeningi, wystawy, gry i konkursy literackie. Działania będą skierowane do dzieci głównie w kontekście rodziny jako miejsca, w którym wykształcane i utrwalane są nawyki czytelnicze. Rodzina to system wartości, pamięć o korzeniach i historii. Wspólne, aktywizujące działania wokół książek mają wspierać rodziców i dziadków w ich rolach, wzmacniając więzi międzypokoleniowe i stanowiąc opozycję dla szybko postępujących zmian technologicznych i społecznych alienacji generacyjnych. Festiwal ma być sposobem na spędzenie czasu z książką i ze sobą nawzajem inspirująco, literacko i rodzinnie.
„Mamy za sobą 5 letnią pracę przy jednym z większych festiwali literatury dla dzieci. Gdy go tworzyliśmy, nie było takich imprez w Polsce – teraz jest zupełnie inaczej – a pomimo tego, problem niskich wskaźników czytelnictwa nie znika. Czasem trzeba się zatrzymać i sprawdzić co można zrobić lepiej. Mamy przynajmniej kilka takich punktów, to nie są łatwe zadania, ale zamierzamy je sukcesywnie wdrażać” – wyjaśnia dyrektor festiwalu, prezes grupy Czas Dzieci – Agnieszka Karp-Szymańska.
Festiwal startuje w maju i potrwa do grudnia. Obejmie swoim działaniem Warszawę, Radom, Wrocław, Opole, Gdynię, Sopot, Lublin, Zamość, Katowice i Dąbrowę Górniczą.
Miasta nieprzypadkowo zostały połączone w pary. Idea miast partnerskich to kolejne innowacyjne rozwiązanie fundacji, która po raz kolejny przekonuje, że łącząc siły można więcej. To także odpowiedź na potrzeby seniorów, którzy chętnie skorzystają z wydarzeń lokalnych, by dojechać z wnukami do największych miast zwyczajnie brak im siły.
Międzypokoleniowość to nie tylko obecność na wydarzeniach. Organizatorzy zapowiadają liczne akcje towarzyszące, w które będzie mógł zaangażować się każdy, bez względu na miejsce zamieszkania.
Pierwsze działania planowane są jeszcze na marzec – z magazynem „Świerszczyk”, któremu idea festiwalu jest szczególnie bliska.
Plakat festiwalu stworzy mistrz ilustracji Bohdan Butenko.
Za identyfikację graficzną festiwalu odpowiada Monika Chrabąszcz–Tarkowska.
***
Kalendarz terminów festiwalu:
- 23-26.05 Warszawa / 25.05 Radom
- 14-16.06 Wrocław / 15.06 Opole
- 19- 21.07 Gdynia / 20.07 Sopot
- 13-15.09 Lublin / 14.09 Zamość
- 6-8.12 Katowice / 7.12 Dąbrowa Górnicza