Aktualności

08.03.2021

Kolejne utwory z serii „Lektury dostępne” na stronie MEiN

Kolejne lektury szkolne w adaptacjach dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi udostępniono w piątek na stronie MEiN w serii „Lektury dostępne”. Wśród nich są m.in. bajki Krasickiego, ballady Mickiewicza, nowele Prusa i Sienkiewicza.

Seria „Lektury dostępne” to multimedialne książki pomocnicze do edukacji językowej i polonistycznej wraz z odpowiadającymi im materiałami ćwiczeniowymi, które służą utrwalaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych.

Do każdej multimedialnej lektury powstał pakiet materiałów składający się z nagrań video z tłumaczeniem tekstu na polski języki migowy, tekstu łatwego do czytania (ETR), opracowania graficznego w formie komiksu, kart pracy, kart pracy z symbolami PCS (czyli znakami graficznymi obrazującymi pojęcia) oraz tablic komunikacyjnych z symbolami PCS.

Seria została opracowana na zlecenie ministra edukacji i nauki przez zespół doświadczonych ekspertów współpracujących z Pracownią Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego. W przygotowaniu tłumaczeń na polski język migowy (PJM) uczestniczyli głusi użytkownicy tego języka, będący wykładowcami Uniwersytetu Warszawskiego.

Pierwsze pozycje z serii „Lektury dostępne” udostępniono w grudniu ub.r. Były to „Królowa Śniegu” Jana Christiana Andersena oraz „Śnieżka” Braci Grimm.

Obecnie udostępnione lektury to: kolejne bajki Andersena: „Brzydkie kaczątko”, „Ropucha”, „Dzwony”, „Słowik”; Wilhelm i Jacob Grimm „Czerwony kapturek”; Jan Kochanowski „Do gór i lasów”; Ignacy Krasicki: „Lis i osieł”, „Człowiek i zdrowie”, „Słowik i szczygieł II”, „Żółw i mysz”, „Potok i rzeka II”, „Jagnię i wilcy”, „Bryła lodu i kryształ”, „Dąb i małe drzewka”, „Lis i wilk”, „Człowiek i suknia”, „Groch przy drodze”, „Papuga i wiewiórka”, „Doktor”, „Potok i rzeka”; Adam Mickiewicz: „Pani Twardowska „Powrót taty”, „Śmierć Pułkownika”, „Świtezianka”; Bolesław Prus „Katarynka”; Henryk Sienkiewicz „Janko Muzykant”, Juliusz Słowacki; „W pamiętniku Zofii Bobrówny”; Józef Wybicki „Mazurek Dąbrowskiego”.

Jak wyjaśnia resort edukacji, uczniowie z niepełnosprawnościami mający trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się często mają utrudniony dostęp do tekstów literackich. Barierę może stanowić w szczególności język utworów oraz ich charakter. Lektury dostępne mają za zadanie przeciwdziałać temu wykluczeniu. Wzbogacenie ich o filmy z tłumaczeniami migowymi stanowi znaczącą pomoc w pełnym i dokładnym zrozumieniu treści. Oprócz realizacji zadań szkolnych uczeń rozwija biegłość w zakresie języka polskiego oraz języka migowego. (PAP)

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka