Aktualności

27.06.2023

Fredro, Beckett i Shakespeare wśród premier Teatru Narodowego w Warszawie

Sezon 2023/24 będzie w Teatrze Narodowym w Warszawie przede wszystkim sezonem klasyki. Od Shakespeare'a do Becketta, poprzez Fredrę, Strindberga i von Horvátha – napisano w przesłanej w poniedziałek Polskiej Agencji Prasowej informacji. Teatr Narodowy zaplanował przygotowanie pięciu premier w sezonie 2023/24.

„Sezon 2023/24 rozpoczną »Opowieści Lasku Wiedeńskiego« Ödöna von Horvatha, które na Scenie przy ul. Wierzbowej reżyseruje Małgorzata Bogajewska. Spektakl zapowiadany jest jako zbiorowy portret zagubionego społeczeństwa, które z bezradności powoli osuwa się w faszyzm. Następnie Teatr zakończy jubileuszowy rok Aleksandra Fredry – pisarza od swych początków związanego z tą sceną. W Sali Bogusławskiego pokażemy widowisko »Fredro« w reżyserii Jana Englerta, ukazujące mniej znane strony tego pisarza: dzisiejszą refleksję nad jego twórczością i jej treściami” – czytamy w informacji.

Jak zaznaczono, pierwsza premiera nowego sezonu, czyli „Opowieści Lasku Wiedeńskiego”, odbędzie się 4 listopada na Scenie przy Wierzbowej. Dyrektor Teatru Ludowego w Krakowie Małgorzata Bogajewska w Teatrze Narodowym zrealizowała prapremierę „Daily Soup” (2007).

Jan Englert, który wyreżyseruje widowisko „Fredro”, należy do zespołu Teatru Narodowego od 1997 roku. W 2003 roku objął funkcję dyrektora artystycznego. Na Narodowej Scenie wyreżyserował: „Szkołę żon” Moliere'a (2000), „Dożywocie” Aleksandra Fredry (2001), „Kurkę Wodną” Stanisława Ignacego Witkiewicza (2002), polską prapremierę „Władzy” Nicka Deara (2005), „Śluby panieńskie” Aleksandra Fredry (2007), „Iwanowa” Antona Czechowa (2008), „Księżniczkę na opak wywróconą” Pedro Calderóna de la Barca (2010), „Udrękę życia” Hanocha Levina (2011), „Bezimienne dzieło” Stanisława Ignacego Witkiewicza (2013), „Fredraszki” Aleksandra Fredry (2014), „Kordiana” Juliusza Słowackiego (2015), „Trzy siostry Antona Czechowa (2021) i „Mizantropa” Moliere'a (2022).

W grudniu na Scenie Studio zapowiedziano premierę „Czekając na Godota” Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka. „To powrót do dzieła, które kiedyś było symbolem nowoczesności w teatrze, a dziś stało się symbolem teatru ubiegłego wieku” – wyjaśniono.

Piotr Cieplak od 2014 roku jest etatowym reżyserem Teatru Narodowego. Zrealizował w nim: prapremierę „Nart Ojca Świętego” Jerzego Pilcha (2004), polską prapremierę „Opowiadań dla dzieci” Isaaka Bashevisa Singera (2007), „Milczenie o Hiobie” na podstawie „Księgi Hioba” (2013), „Królową Śniegu” Hansa Christiana Andersena (2015), „PAN TADEUSZ – wszystkie słowa” Adama Mickiewicza, czyli cykl ksiąg inscenizowanych od kwietnia 2015 do marca 2016, „PAN TADEUSZ – wszystkie słowa” Mickiewicz – inscenizacja dwunastu ksiąg poematu w dniach 20–25 maja 2016, prapremierę „Soplicowo – owocilpoS. Suplement” (2016), prapremierę „Elementarza” Barbary Klickiej (2017), „Ułanów” Jarosława Marka Rymkiewicza (2018), „Woyzecka” Georga Büchnera (2020) oraz „Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie” Williama Shakespeare’a (2021).

„Już w 2024 roku, również na dużej scenie – jeden z filarów europejskiego dramatu: »Król Lear« Williama Shakespeare’a w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Na wiosnę, sezon zakończymy na Wierzbowej wizyjną »Grą snów« Augusta Strindberga, którą wyreżyseruje najmłodszy z twórców współpracujących z Teatrem, Sławomir Narloch” – napisano w zapowiedzi planów repertuarowych.

Etatowy reżyser Teatru Wybrzeże w Gdańsku Grzegorz Wiśniewski w Teatrze Narodowym wystawił: „Królową Margot” Aleksandra Dumasa (2012), „Sonatę jesienną” Ingmara Bergmana (2020) i „Marię Stuart” Friedricha Schillera (2022).

Sławomir Narloch w 4 marca 2023 roku zadebiutował w Teatrze Narodowym reżyserią muzycznego przedstawienia pt. „Alicji Kraina Czarów” na motywach słynnych powieści Lewisa Carrolla.

źródło: Grzegorz Janikowski, PAP

Udostępnianie informacji PAP - klauzula informacyjna