Aktualności

konferencja prasowa Czytaj PL / fot. D. Bednarz dla IK
08.11.2017
Tagi: czytaj PL

Akcja Czytaj PL już bije rekordy!

Tysiąc młodych ambasadorów literatury? – to nie tylko marzenie polonistów czy bibliotekarzy, ale fakt, który po raz pierwszy zasilił akcję Czytaj PL. Zaledwie 6 dni wystarczyło, aby liczba pobrań oferowanych książek pobiła rekord zeszłorocznej edycji.

Pierwsze podsumowania 5. odsłony akcji Czytaj PL były tematem konferencji prasowej, która dzisiaj odbyła się w Warszawie. Już samo miejsce – Hala Koszyki, kawiarnia Heritage Shop&Wine, z początku sprawiające wrażenie nieodpowiedniego, okazało się sprytną prowokacją organizatorów, którzy podkreślają, że czytać… można dosłownie wszędzie, przy każdej okazji i z wykorzystaniem różnych form dostępu – czy to przy pomocy książki tradycyjnej, czy smartfona, dzięki którego mamy dostęp do e-booków i audiobooków… Tych ostatnich dotyczy rozpoczęta właśnie największa akcja promująca czytelnictwo w Polsce i poza jej granicami.

W tym roku miłośnicy literatury mają do wyboru 12 e-booków i aż 6 audiobooków, w tym 5 absolutnych nowości z 2017 roku. Po raz pierwszy w akcji bierze udział 10 miast zagranicznych, m.in.: Barcelona, Dublin, Lwów, Norwich, Nottingham, Praga i Reykjavík – Miasta Literatury UNESCO.

Zaproszeni goście zgodnie podkreślali ogromną rolę, jaką dzisiaj odgrywają nowe technologie. Poza tymi oczywistymi, które w przypadku problemu z czytelnictwem pozwalają łatwiej dotrzeć do osób młodych, rzadziej sięgających po książkę, zwrócili uwagę na kilka interesujących aspektów. Paweł Polański – dyrektor platformy e-bookowej Woblink.com zauważył, że dzięki wykorzystaniu aplikacji mobilnej inicjatywa nabiera także wymiaru badawczego, stwarza bowiem wyjątkową możliwość bliższego poznania polskich miłośników książek. Sama aplikacja finalnie dostarczy organizatorom wielu cennych informacji o preferencjach czytelniczych, położeniu geograficznym, wieku, płci czy szybkości czytania. To bardzo ważne dane, które pozwolą jeszcze lepiej opracowywać m.in. programy i kampanie proczytelnicze, tym bardziej, że w tym roku akcja Czytaj PL objęła rekordową liczbę prawie 500 miast i mniejszych miejscowości na terenie całego kraju. To ogromne, wymarzone wręcz źródło informacji, które organizatorzy chcą dobrze wykorzystać. Okazuje się również, że umyślnie narzucona forma elektronicznej książki nie jest przeszkodą – przekonywał Robert Piaskowski, zastępca dyrektora ds. programowych Krakowskiego Biura Festiwalowego. Konieczność użycia smartfona czy tabletu jest świetną okazją do integracji starszego pokolenia z tym nieco młodszym, na co dzień  sprawniej poruszającym się w wirtualnej przestrzeni. Dariusz Jaworski, dyrektor Instytutu Książki – instytucji od lat pracującej na rzecz m.in poprawy czytelnictwa i rozwoju infrastruktury bibliotek – podkreślił wyjątkowe zaangażowanie młodzieży szkół średnich, techników i szkół zawodowych. Właśnie z inicjatywy Instytutu Książki po raz pierwszy w historii akcja trafiła do 1000 szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce, w których na rzecz Czytaj PL działa aż 1000 ambasadorów, wyłonionych spośród 5000 zgłoszeń nadesłanych przez uczniów. To dzięki nim już po 6 dniach Czytaj PL bije rekordy popularności wcześniejszych edycji. Od rozpoczęcia akcji Czytaj PL (2 listopada) odnotowano 20 tysięcy wypożyczeń i 16 tysięcy udostępnień, czyli tyle ile w całej zeszłorocznej edycji, a to dopiero początek!

Warto zaznaczyć, że Czytaj PL zyskała uznanie Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Departamentu Edukacji i Kreatywności UNESCO, jako wzorcowo prowadzonej kreatywnej kampanii wykorzystującej cyfrowe możliwości XXI wieku.

Obecnie najchętniej ściąganą książką zarówno w postaci e-booka jak i audiobooka jest Sekretne życie drzew Petera Wohllebena.