Aktualności

04.03.2020

We Francji i Włoszech wzrosła sprzedaż „Dżumy” Alberta Camusa

Sprzedaż „Dżumy” Alberta Camusa we Francji i Włoszech zdecydowanie wzrosła - informują wydawcy książki oraz internetowe serwisy sprzedaży. Francuska telewizja BFM TV łączy to zjawisko bezpośrednio z epidemią koronawirusa.

Sprzedaż „Dżumy” Camusa we Francji gwałtownie wzrosła w porównaniu z 2019 rokiem, osiągając najwyższy poziom pod koniec stycznia i m.in. 1,7 tys. sprzedanych w tym miesiącu egzemplarzy kieszonkowych we francuskim wydawnictwie Gallimard.

Również we Włoszech, według serwisu Actualitte.com, powieść Camusa cieszy się większym zainteresowaniem czytelników. Sprzedaż potroiła się, a „Dżuma” znalazła się na szóstej pozycji wśród bestsellerów we włoskiej internetowej księgarni Ibs.it, a także w grupie bestsellerów na włoskiej platformie Amazon.it.

Rozprzestrzenianie się zarazy w „Dżumie” Camusa dotyczy fikcyjnej epidemii w 1940 roku w mieście Oran w Algierii, która zarządzana była wówczas przez Francję. Telewizja BFM TV zauważa, że wzrost sprzedaży książki nastąpił w czasie epidemii koronawirusa.

Podobne zjawisko zaobserwowano w 2015 roku, po atakach terrorystycznych w Paryżu na klub Bataclan oraz Stade de France. Wzrosła wówczas sprzedaż powieści Ernesta Hemingwaya na temat Paryża „Ruchome święto”.

Zainteresowanie historiami o epidemiach nie dotyczy jedynie powieści. Film „Epidemia strachu”, thriller medyczny w reżyserii Stevena Soderbergha, zajmuje dziewiąte miejsce w rankingu iTunes dziewięć lat po premierze. Strategiczna gra wideo „Plague Inc.”, w której gracz musi stworzyć wirusa i rozprzestrzenić go na cały świat, również przeżywa drugą młodość; liczba graczy wzrosła w styczniu o ponad 256 proc. - informuje francuska telewizja BFM TV.

[źródło: PAP, Katarzyna Stańko]