W instytucie

Zakończenie cyklu szkoleń dla księgarzy

Instytut Książki zorganizował w grudniu cykl szkoleń dla księgarzy zatytułowany „Księgarnia nowych czasów”, które odbyły się 6 grudnia w Książnicy Pomorskiej w Toruniu, 7 grudnia w Bibliotece Raczyńskich w Poznaniu oraz 13 grudnia w Rzeszowie. Szkolenia przeprowadzono we współpracy z Polską Izbą Książki w ramach zadania „Księgarnie są bardzo ważne”.

Łącznie w trzech szkoleniach wzięło udział 51 osób z księgarń niezależnych. Zajęcia prowadziło 8 wykładowców, a wśród nich: Jerzy Okuniewski,  prezes sieci księgarskiej Książnica Polska z Olsztyna, który omawiał nowoczesne metody zarządzania księgarniami, Grzegorz Majerowicz, wiceprezes Polskiej Izby Książki, który  przedstawił zagadnienia prawne dotyczące sektora księgarskiego, a także Piotr Dobrołęcki, redaktor naczelny "Magazynu Literackiego KSIĄŻKI", którego wystąpienie dotyczyło udziału księgarzy w targach i festiwalach książki, jak też instytucji związanych z szeroko rozumianym rynkiem książki oraz charakterystyki mediów branżowych. Jako wykładowca w Toruniu uczestniczyła też dr Elżbieta Sobczak, dyrektor wydawnictwa UKSW (relacje księgarz-wydawca z zakresie wydawnictw naukowych), a w Poznaniu Krystyna Adamczyk z księgarni Z bajki w Poznaniu (promocja książki) oraz Adam Nowicki, dyrektor handlowy wydawnictwa Zysk i S-ka (relacje wydawca-księgarz w zakresie publikacji beletrystycznych). W Rzeszowie do grona wykładowców dołączył prof. Grzegorz Nieć z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, który zaprezentował współczesny rynku książki antykwarycznej w Polsce. W trakcie szkoleń nowy projekt stworzenia systemu informacyjnego łączącego księgarzy z wydawcami przedstawił Jan Lus z Domu Księgarskiego MJL w Pile. Wszystkie spotkania kończyły się ożywionymi dyskusjami, w trakcie których uczestnicy szkolenia przedstawiali najważniejsze problemy, z jakimi się obecnie borykają.

Koordynatorem szkolenia w Toruniu była Aldona Mackiewicz z Toruńskiego Antykwariatu Księgarskiego, w Poznaniu – Katarzyna Kwolek z Izby Księgarstwa Polskiego, a w Rzeszowie – Aleksandra Fałkowska-Dziedzic, dyrektor marketingu w wydawnictwie Bosz z Leska. 

Po szkoleniu pracownicy Księgarni Avalon z Kraśnika i Lublina napisali: „Dziękujemy za możliwość uczestnictwa w szkoleniu dla księgarzy. Jesteśmy zadowoleni z organizacji oraz treści merytorycznych wykładów. Pan Piotr Dobrołęcki efektywnie czuwał nad prawidłowym przebiegiem bloku szkoleniowego. Zgodnie przyznajemy, że najciekawszym a jednocześnie najbardziej przydatnym w praktyce elementem szkolenia była ekonomika księgarstwa, gdzie pan Jerzy Okuniewski dzielił się swoim wieloletnim doświadczeniem i znajomością rynku księgarskiego. Nasza wiedza została efektywnie wzbogacona, a wiele cennych uwag na pewno wykorzystamy w praktyce księgarskiej”.

Wróć